"Kissé ironikusnak tűnhet, hogy egy eredetileg anti-divatirányzat lett a tavalyi év egyik legfelkapottabb trendje. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Divat az antidivat?

Kissé ironikusnak tűnhet, hogy egy eredetileg anti-divatirányzat lett a tavalyi év egyik legfelkapottabb trendje.

A divat természeténél fogva sokszínű, extrém, páváskodó, és megköveteli, hogy folyamatosan megújuljunk. Mindig van azonban egy kisebb csoport, amely másképp vélekedik az öltözködésről, nem kedveli a különc fazonokat, furcsa színösszeállításokat, és nem pózol művészien egyedi szettekben a kamerának. Ez a csoport az, amelyet a megszállott fashionista közönség nemes egyszerűséggel csak „unalmasnak” nevez. Mégis pontosan ebből indult ki a 2014-es év egyik legnagyobb divattrendje, vagyis a normcore, amely a New York magazin egyik cikkének köszönhetően került reflektorfénybe. Az angol „normal” és „hardcore” szavak kombinációjából született kifejezés 2014 egyik legkeresettebb kifejezése volt a Google-on.

 

 

A normcore születése


Első pillantásra a normcore mindössze egyfajta reakciónak tűnhet a divatirányzatok állandóan változó világára, amelyhez egyesek szüntelenül és kétségbeesetten próbálnak igazodni. És bár a trendek elutasítása erős kinyilatkoztatásnak tűnhet, valójában a normcore sokkal több ennél. A mozgalom alapötlete már egy évtizeddel ezelőtt is létezett. William Gibson Trendvadász című regényének főhőse logófóbiás, aki undorodik a márkajelzésektől, és minden ruhából kivágja a címkét. Ez inspirálta a fülbemászó kifejezés megalkotásában a K-Hole nevű, fiatalokból álló márkaügynökséget. Eredetileg nem is divatirányzatnak szánták, sokkal inkább életfilozófiának, szociológiai hitvallásnak. Az alapötlet az, hogy a fiatalok manapság annyi energiát fektetnek abba, hogy egyediek legyenek, és kitűnjenek a tömegből, hogy közben éppen ettől lesznek egyformák. A normcore lényege tehát, hogy megszabaduljunk a látszattól, és ne féljünk beleolvadni a tömegbe. Tűnjünk ki azzal, hogy nem akarunk mindenáron egyediek lenni és különbözni másoktól, hiszen a mai modern világban épp ettől leszünk különlegesek. „A normcore eltávolodik a különbségeket hangsúlyozó trendektől, és az egyformaságot helyezi előtérbe.” Az ötlet azonban sokáig mindössze a művészkörökben szervezett koktélpartik beszélgetéseinek témája maradt, amíg a New York magazin le nem közölt egy cikket Normcore: divat annak, aki felismeri, hogy ő csak egy a 7 milliárdból címen.

A normcore elvet megalkotó csapat szerint azonban a sajtó sok tekintetben félreértelmezte a kifejezést. „Úgy érezzük, az emberek belefáradtak abba, hogy folyton különbözni próbáljanak a többiektől. A normcore filozófiája az, hogy különlegesek, egyediek vagyunk, úgy, ahogy vagyunk, és az igazán erős egyéniségeknek nem kell lépten-nyomon hangsúlyozniuk, bizonygatniuk ezt” – mondta Emily Segal,  a New York-i K-Hole egyik alapítója.

 

 

A divat világában a normcore a névtelen és részletmentes designról szól. Egyszerű stílusirányzat, amely azt üzeni, hogy nem az öltözködéssel kell kifejeznünk magunkat, mert az önbizalom és az egyéniség belül lakozik. Mindezt a Harvard Egyetem nemrégiben készült kutatása is alátámasztotta: eszerint a bolti eladók és a járókelők magabiztosabbnak találták általában azokat, akik tréningruhát viseltek, mint azokat, akik elegáns, drága bundában pózoltak. A lényeg: minden, ami eredendően kényelmetlen vagy természetellenes, erőltetettnek tűnik. Persze a normcore minden szépsége ellenére sincs mindenki meggyőződve a stílus létjogosultságáról. „Fontos, hogy ünnepeljük az egyéniséget. Többek között erről szól a brit divat is. Az, hogy normálisnak akarunk látszani, kivonja az izgalmat és az örömöt a vásárlásból” – mondta a brit Vogue divatszerkesztője.

 

Mostanra az új trend a hírességek körében is követőkre talált. Steve Jobs, Jerry Seinfeld és Larry David is normcore-rajongóknak mondhatók, mostanra ők lettek a stílus igaz ikonjai, habár már a kifejezés megszületése előtt is ugyanazokat a ruhadarabokat viselték, mint most. Mindössze annyi változott, hogy Jobs fekete pólója és Seinfeld fehér tornacipője egyfajta tudatos kinyilatkoztatássá változott.

 

 

Meghatározó stílusjegyek


De hogyan is lehetünk igazi normcore-követők? A normcore elsősorban megköveteli a semleges, halvány színeket. A színpaletta terén elég konzervatív, hiszen főképp fekete, fehér, szürke és tengerészkék árnyalatokkal játszik. A fazonokban a funkció előnyt élvez a stílussal szemben, így bátran viselhetünk bő darabokat, egyszerű szabású ruhákat, a lényeg, hogy kényelmesek legyenek. A farmer szintén alapdarabnak számít, legyen szó akár boyfriend jeansről vagy overállról, amíg nem túl szoros, addig tökéletesen beleillik a normcore fogalmába. De persze a fehér tornacipő, a szabadidőnadrág, a boyfriend blézer, a baseballsapka és a bő pulóverek sem hiányozhatnak a trend eszköztárából. A normcore tulajdonképpen mindenkinek jól áll, s még a zsebünkbe sem kell mélyen belenyúlni, hiszen az alapdarabok valószínűleg mindenkinek ott lapulnak a szekrénye mélyén.  

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2015. május
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.