Régóta tudjuk, hogy film és divat kéz a kézben jár. Számtalan esetről tudunk, amikor egy filmben feltűnő ruhadarab film-, illetve divattörténelmet írt, és szinte nagyobb publicitáshoz jutott, mint a film maga. De divattörténelmet nem csupán ruhadarabokkal lehet írni. Egy jól eltalált kiegészítő – táska, cipő, ékszer, kalap… – képes arra, hogy egy szettnek merőben más jelleget adjon, még lenyűgözőbbé téve az összhatást. És persze vannak azok az esetek, amikor az ominózus kiegészítő a cselekmény része lesz, mintegy eggyé válva az alkotással. Lássuk, mely divatkiegészítők köré épült nagyobb személyi kultusz a filmtörténetben.
Dorothy csodacipellője
A filmtörténet talán legikonikusabb divatkiegészítője. Az Óz, a csodák csodája című, 1939-es film díszletében a főhősnő egy csillogó-villogó, piros, az elején csattal díszített Christian Louboutin-magassarkúban járja végig az ominózus sárga köves utat, annak reményében, hogy végül a nagy varázsló hazajuttatja őt imádott Kansasébe. A film alapjául szolgáló könyvben Dorothynak eredetileg ezüst lábbeli jutott, de a készítők úgy gondolták, a szélesvásznú változatban markánsabb látványvilágot lehet elérni a vörös cipellővel. Utóbbi végül jó döntésnek bizonyult, hiszen a film megjelenése óta a vörös cipellő legendává nőtte ki magát. Érdemes megemlíteni a cipellő talpát is, amely szintén vörösben pompázik. Azóta tudjuk, hogy a piros cipőtalp a híres tervező, Christian Louboutin védjegyévé vált. Az Ózban egyébként a varázslatos lábbelinek nem csak esztétikai jelentősége van, hiszen maga is szerves része a történetnek: rendkívüli varázsereje miatt a gonosz nyugati boszorkány mindenáron meg akarja kaparintani. A történet végén pedig nem is a nagy varázsló, hanem a cipellő juttatja haza a főhősnőt családjához.
Rose nyakéke
A Titanic legendája az elsüllyeszthetetlennek hitt gőzös elsüllyedése óta foglalkoztatja az embereket, olyannyira, hogy végül Hollywood is lecsapott a tragikus történetre: 1997-ben James Cameron vászonra vitte minden idők addig legköltségesebb filmjét. A Titanic tragédiája persze nem lehetett teljes egy – fiktív – szerelmi szál nélkül, melynek női szereplője a Kate Winslet által megformált Rose, akit családja megpróbál hozzákényszeríteni egy gazdag iparmágnáshoz. A hajóúton gazdag vőlegénye egy hatalmas gyémánt nyaklánccal lepi meg szíve hölgyét, az Óceán szívével. Az ékszer Rose számára kalitkát testesít meg, amely őt fogva tartja. A lány szerelembe esik egy szegény művésszel, akinek modellt is áll. A tragédiát követően Rose-nak végül egyebe sem marad, „csupán” a felbecsülhetetlen értékű gyémánt, amely menekülés közben a zsebében maradt. Bár a film szerelmi szála fiktív történet, egyes értesülések szerint a valódi Titanicon tényleg utazott egy, a világ elől menekülő szerelmespár. A gazdag és nős férfi a filmben szereplőhöz hasonló gyémánt és zafír nyaklánccal lepte meg fiatal szerelmét a végzetes éjszakán – különös egybeesés, hogy a férfi végül odaveszett, a nő túlélte a tragédiát.
Carry cipői – a kakukktojás
Jelen írás elsősorban a filmvásznon felbukkanó kiegészítőket veszi sorra, mégsem mehetünk el szó nélkül Carry Bradshaw alakja mellett. A nagy sikerű Szex és New York sorozat igazi csemege az önjelölt divatdiktátorok, illetve cipőfetisiszták számára. A sorozat kapcsán óhatatlanul is megjelenik előttünk a főhősnő kultikus tütüje, de jelen írás elsősorban a kiegészítőkre koncentrál. Manolo Blahnik cipőtervező is sokat köszönhet a sorozatnak, hiszen a pazar összeállításairól ismert hősnőnek az ő cipői a kedvencei. Carry lényének elemi része a cipők iránti szenvedélyes vonzódás, és a sorozatban is akadt több legendássá vált „cipőpillanat”. A történet megemlítette például Blahnik ikonikus Mary Jane modelljét, amelybe Carry akkor is belepréselte a lábát, ha a szükségesnél egy számmal kisebb volt. A sorozat szélesvásznú folytatásában a hősnő kezét szerelme végül nem gyűrűvel, hanem egy Hamupipőke-stílusú kék Blahnik-tűsarkúval kérte meg, amely tökéletes beteljesülése a hősnő Mr. Big és designer cipők iránti szerelmének.