"Luisa Spagnoli ikonikus nőként vonult be a történelembe, főleg a divat világába, mégis meglehetősen keveset tudunk róla. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Az angóra fellegvára

Luisa Spagnoli ikonikus nőként vonult be a történelembe, főleg a divat világába, mégis meglehetősen keveset tudunk róla.

Pedig ha csak azt nézzük, hogy neki köszönhetjük a Perugiában készülő s Olaszország-szerte kapható Baci csokit, akkor máris felcsillan a felismerés szikrája a szemünkben, s talán már érezzük is a szánkban az ízét. Arról nem is beszélve, hogy azok a nők, akik szeretik a szép ruhákat, álmunkból felébresztve is tudják, mi az az angórapulóver vagy -sál. De, ki is valójában Luisa Spagnoli?

 

 1907, a kezdet éve

 

A szerencséje talán ott kezdődött, amikor néhány éves házasság után férjével, Annibale Spagnolival és annak barátjával, Giovanni Buitonival 1907-ben Perugia belvárosában megalapították a ma is működő Perugina csokoládégyárat, amelynek legismertebb terméke a már említett csokoládé. A cég a háború alatt is prosperált, hiszen míg nyitáskor 15 fővel dolgozott, a háború végén már több mint 100 alkalmazottja volt. Luisa szerelmi viszonyba keveredett üzlettársukkal, Giovannival, ezért a két férfi hátralépett a cég vezetéséből, s ma már elmondhatjuk, mindenki nagy szerencséjére, az egy szem nőre hárultak a feladatok. Luisa pedig felfejlesztette a céget. Hamarosan bölcsödét és óvodát is nyitott az üzemben dolgozó nők gyerekei számára, hiszen a világháború a férfiakat a frontra szólította, a nőket pedig munkára kényszerítette. Luisa Spagnoli már ekkor fontosnak tartotta, hogy olyan céget vezessen, amely segíti a nők jogainak érvényesülését, tehetségük kibontakozását, amellett, hogy tradicionális szerepkörükben is segítette őket a mindennapokban.

 

Egy világraszóló divatház alapjai az 1920-as években


A divatház születéséhez nagyban hozzájárult Luisa és fia, Mario állatszeretete és lelkes tenyésztési hobbijuk. Luisa ugyanis egyik születésnapjára egy angóranyulat kapott, s miközben simogatta a korántsem kis állatot, észrevette, hogy finom szőrszálak vedlenek le róla. Ekkor született meg a gondolat az angóranyúl szőrének felhasználásáról a textiliparban. Először 6 nyúl tenyésztésébe kezdett bele, majd egyre több állatot fésültek a szőréért az alkalmazottak. 1928-ban megindult az angóraszálakból gyártott kötöttáruk termelése. Az akkori nagy kasmirkereslet miatt az azt helyettesíteni képes puha angóratermékek nagyon hamar népszerűvé váltak világszerte.

 

Egyenes út vezetett tehát ahhoz, hogy 1928-ban megszülessen a Lusa Spagnoli Divatház.

Az 1930-as években a kormány is felfigyelt a lehetőségre, és támogatni kezdte az angóranyúltenyésztést. Nemzeti szintű projekteket indítottak a nyúltenyésztés elősegítésére, hogy minél értékesebb és sokrétűbb módon hasznosíthassák a nyulakat húsukért, szőrükért és bundájukért. Elérkezett az idő, hogy a Luisa és családja szabadalmaztassa az ún. Spagnoli angóraszálat, amelyet a mai napig speciális fésülési eljárással nyernek ki a nyulak bundájából. Amikor 1935-ben megalakult az ENTE Nazionale per Moda, a Spagnoli angóra már elindult világhódító útjára. Viszont ugyanebben az évben Luisa rövid betegség után, 57 évesen elhunyt, de az álmát továbbvitték és megvalósították fiai, akik közül Mario Spagnoli vette át a cég irányítását.

 

 

Divatházból üzletház


A 40-es évek gazdasági nehézségeinek dacára a divatház folyamatosan fejlődött és növekedett. 1940-ben nyitotta meg kapuit az első üzlet Perugiában, majd 1941-ben Firenzében és 1943-ban Rómában. Az olaszországi terjeszkedéssel egy időben a világ számos országában ismertté és keresetté váltak a Spagnoli-termékek. Olyan neves divatházak is tőlük rendelték az angóratermékeket, mint a Saks New Yorkban vagy a Lanvin Sport és a Schiaparelli Párizsban. 1947-től az olasz divat kezdte fokozatosan megtörni a francia divat hegemóniáját. A cég vezetése arra törekedett, hogy haute couture minőségű és alapanyagú ruhadarabokat tervezzenek és kínáljanak elérhető áron.

 

Nem volt megállás, a cég visszafordíthatatlanul a fejlődés és terjeszkedés útjára lépett. A háború lerombolta gyáregységeket kétszer akkorára építették. Az egész cég egy hatalmas épületkomplexummá nőtte ki magát. Olaszország nagyvárosainak belvárosi negyedeiben egymást követték az új üzletnyitások. Ezzel együtt új alapanyagok is kerültek a palettára, mint a merinfleur, gyapjújersey, pamutjersey vagy a Spagnoli által szabadalmaztatott angolmere. Az újítások mellett fontos szerepet játszott a gépesítés és ezzel párhuzamosan az alkalmazottak számának növekedése, amit 1950 és 1954 között közel megháromszoroztak.

 

A Luisa Spagnoli visszafordíthatatlanul meghódítja a világot


A cég népszerűsége Mario Spagnoli halálával sem csökkent. 1960-ban Lino, Mario fia vette át az irányítást, s bár sok országban ismert és keresett volt a Spagnoli termékcsalád, az igazi sikereket mégis Lino személye hozta meg a cégnek. Üzleteket nyitottak Olaszországon kívül is, így már nemcsak kiszállították a termékeket egy-egy viszonteladónak, hanem Amerikában, Németországban, Hollandiában is saját üzletet nyitottak. A hatvanas évek végére már 70 országban markánsan jelen volt a brand, köztük 1968-tól a milánói Galleria Vittorio Emanuelében található és még ma is ott működő üzlet. Olyan hírességek viselték a modelleket, mint Sophia Loren, Gábor Zsazsa, a Kessler nővérek, Virna Lisi, Anna Magnani vagy Esther Williams.

Az 1970-es években komoly változás ment végbe a divat világában. Lino Spagnoli tehetségének köszönhetően a cég jól vette az akadályokat, így sikere töretlen, fejlődése példaértékű maradt. Új, decentralizált gyártási folyamatokat vezettek be, ezzel még hatékonyabbá téve a magas szabászati minőségű termékek előállítását. Az anyacég értékes know-how-jának kihelyezésével az egyes gyártási folyamatok is elkerültek a székhelyről szatelit-vállalkozásokhoz, még több munkahelyet és fejlődési lehetőséget teremtve a régióban.

 

Lino Spagnoli 1986-os halála után Nicoletta Spagnoli vezetése is számtalan technológiai újítást hozott a vállalat életébe. A cég székhelyéről az összes gyártási folyamatot kihelyezték külső üzemekbe, s a központban Európa egyik legjobban automatizált raktárát alakították ki. A székhely és az üzletek között egy komplett, minden eddiginél modernebb összeköttetés alakult ki. A modellek „életre keltése” is komoly technikai változáson esett át, ugyanis CAD-programmal kezdték tervezni őket. Az 1980-as években a független városi nő személyiségének kifejeződése, az easy chic fő zsinórmértéke lett a divatház kollekcióinak.

 

 

Re-newals: a klasszikus és modern stílus ötvözése


Az 1990-es évek a globalizáció és a luxusmarketing korszaka volt. A kimeríthetetlen fogyasztásé és a kirívó optimizmusé. Ebben az időszakban a haute couture a szabad kreativitás és a reményteli kísérletezés színterévé vált. A szépség új ideálja került előtérbe, sztereotípiáktól egyre mentesebben, amely a klasszikust és a modernt ötvözte, új perspektívákba helyezve.

 

Luisa Spagnoli alapfilozófiája az volt, hogy a múltból, a hagyományokból táplálkozva, de a mai kor trendjeinek és elvárásainak figyelembevételével alkosson. Ez a filozófia vezérelte a céget az 1990-es évek elején is, amikor teljes körűen átalakították az üzleteket. Az elegáns környezetben a színek és formák könnyed eleganciával társítják a luxust a praktikummal. A klasszikus értékek, formák megőrzése és mai igényekhez igazítása, az innováció és a tradíció ötvözése a Luisa Spagnoli ars poeticája. Ezzel a szépséggel, harmóniával és összhanggal találkozik mindenki, aki ellátogat a világ bármely pontján a Luisa Spagnoli üzletekbe, északon, délen, keleten, vagy Magyarországon, Budapesten, Győrben vagy Debrecenben.

Riedl Annamária Riedl Annamária cikke 2016. szeptember
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.