"A La femme a döntéshozó, értelmiségi, véleményformáló nők magazinja. A La femme nekik és róluk szól. La femme magazin, la femme, lafemme.hu, lafemme"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A magyar Boardy lenne a világ legjobb rollere?

Még az is lehet, hogy igen, ráadásul nem az alkotók, hanem a boldog felhasználók állítják Dél-Afrikától Budapesten át egészen Los Angelesig.

A hivatalos honlapot böngészve elsőre nem is esik le, de valójában egy olyan prémiumminőségű rollerről van szó, amely teljesen hazai fejlesztésű és gyártású. A Boardyt piacra dobó startup két alapítójával, dr. Pál Andrással és Koller Balázzsal beszélgettünk.

 

Először 2006-ban jártam New Yorkban, és praktikus okokból vettem magamnak egy kisméretű rollert: gyalog bejárni a várost túl nagy falatnak bizonyult, tömegközlekedéssel pedig sok mindenről lemaradtam volna. Egy rollerrel azonban ott és akkor állok meg, ahol és amikor akarok, legálisan mehetek a járdán, és ha meguntam, egyszerűen összecsukom, és felszállok a metróra – meséli Balázs a máig érvényes kiindulópontról, vagyis arról, hogy mi ültette el benne a sikertörténet magját.

 

 

Aki már rollerezett, az tudja, hogy a rollerekre szerelt kisméretű, tömör műanyag kerekek alapvetően rugalmatlanok, és már a legkisebb egyenetlenséget is fájdalmasan precízen közvetítik a kormányt szorító kéznek. Balázs viszont olyan eszközt akart építeni, amellyel 20 km/óra körüli sebességgel is lehet nagy biztonságban, folyamatosan és komfortosan haladni szinte bármilyen előforduló felületen. Amikor az első skiccet felrajzolta, egy közlekedési eszközt tervezett, amely a városi ember életét könnyíti meg, márpedig a városban kevés helyen van kifogástalan minőségű – értsd sima, bukkanómentes és csontszáraz – járda. Mivel a célnak megfelelő terméket nem talált a piacon, épített magának egyet. A műhely a családi ház kertje és konyhája volt, de ez a végeredményen egyáltalán nem látszott. (Olyannyira nem, hogy a kétéves darab ma is megvan, és kifogástalan állapotban várja, hogy használják. Azt, hogy Balázs annak idején elég jól kitalálta a prototípust, jelzi, hogy 95%-ban ma is ugyanolyan rollerek készülnek.)

 

Az egyébként fizikus végzettségű Balázs koncepciója máig nem változott: prémium minőséget akart, és ehhez a legkiválóbb alkatrészeket tervezte meg. A Boardy kerekéről olyan átéléssel és szeretettel beszél, hogy nehéz nem megnézni, pontosan miről is van szó: ami első pillantásra szembeötlő, az a mérete és az, hogy levegővel fújt, azaz nem tömör. A gördeszkákra emlékeztető test rétegelt falemez, amelyet könnyű, ugyanakkor erős üvegszálas gyantával tesznek ellenállóvá. Tesztvezetésünk során – lesz, ami lesz felkiáltással – leugrattunk néhány lépcsőt. Nos, ahogy mondani szokták, a Boardy meg sem nyekkent, a váz rugalmas, tehát mozog, a kerekek pedig kiváló lengéscsillapítók is.

A két éve elkészült mintadarabot Balázs megmutatta gyerekkori barátjának, az ügyvédként dolgozó Andrásnak, aki saját bevallása szerint korábban még soha nem hajtott semmilyen rollert, de látott fantáziát a Boardyban. Először csak a barátok, rokonok kaptak. Akkor kezdett körvonalazódni egy üzleti vállalkozás lehetősége, amikor a Boardyval a francia Riviérán nézelődő Balázs alól ott helyben meg akarták venni a szokatlan járgányt. Hazaérve Andrással céget alapítottak, elkezdték a sorozatgyártást, weblapot készítettek, marketinganyagot írtak, és minden mást is maguk csináltak. „Nevetségesen kevés pénzből indultunk, más azonos idő alatt többet költ marketingre, mint mi az első 100 rollerre” – emlékszik vissza a két évvel ezelőtti kezdetekre András, aki jogászként azonnal levédette a terméket itthon és külföldön egyaránt.

 

 A roller első pillantásra ugyan nem olcsó, felszereltségtől függően bruttó 130–150 ezer forint, de Balázs szerint a minőségét tekintve azon a színvonalon van, mint a 250–300 ezer környékén kapható biciklik: eloxált alumínium és rozsdamentes acélalkatrészek, Continental gumik, valamint teljes hosszában rugalmas fa-üvegszál (egyes modelleknél karbon) kompozit anyagból készült váz. Nem kötnek minőségi kompromisszumot, és minden egyes darabot kézzel szerelnek össze. A piac visszaigazolta az elképzelésüket: az első 15 roller úgy kelt el, hogy egyáltalán nem hirdették, és alig négy hónap elteltével már felbukkant az első Boardy Miamiben, majd kisvártatva Los Angelesben is.

 

„Azt látjuk, hogy a rollerünk járványszerűen terjed. Ha valaki valahol vesz egyet, akkor a kollégák, barátok is akarnak maguknak. Például van egy dél-angliai kisváros, ahol már 15 Boardy szaladgál az utakon. Ezenfelül büszkék vagyunk rá, hogy a termék remek minőségű, még egyetlen vásárlónk sem jelentett be garanciális igényt, pedig legjobb tudomásunk szerint mindegyik eddig eladott roller napi használatban van” – meséli András, hozzátéve, hogy ezek felét Magyarországon, másik felét szerte a világban használják. Érdekes módon és a kezdeti várakozásaikkal ellentétben azt tapasztalták, hogy nem kizárólag Ferrari- és jachttulajdonosok közül kerülnek ki a vásárlók, hanem inkább a középosztálybeliek rendelnek. Sokan azért szeretnek bele, mert rollerezve menet közben is lehet beszélgetni, vagy éppen kirakatokat nézegetni. Van, aki azért kedveli, mert ideális eszköz arra, hogy a futóbiciklivel „megszökő” gyerekeket utolérjék. Az sem utolsó szempont, hogy a roller nincs hat kilogramm, és összecsukott állapotban egy autó csomagtartójába vagy a repülőgépre feladott bőröndbe is belefér – akár több példány is.

 

Balázs szinte mindennap használja saját rollerét, szerinte a belvárosban nincs ennél jobb közlekedési eszköz: „A 15–20 km/óra közötti átlagtempó megerőltetés nélkül elérhető annak is, aki nincs különösebb edzésben. Ez a normál gyalogossebesség akár négyszerese.”

 

 

Aszfalton kiváló, de a MOM Parkban megejtett tesztünk során a murvás sétányra is kimerészkedtünk: a hatásfoka nyilvánvalóan rosszabb, mint sima felületen, de nem éreztük komolyabb kompromisszumnak, hogy bizonytalan a talaj alattunk, cserébe jókat farolgattunk. A Boardy olyan felületeken is kényelmesen használható, ahol a legtöbb roller nem tud közlekedni, például: fű, macskakő, murva. Apropó hatásfok: sima terepen, egyetlen lendítésre valószínűtlenül hosszú ideig gurul a roller, ezért sokan nem is akarják elhinni, hogy nem rejtőzik valahol a vázban egy amolyan „Tour de France-stílusú” apró elektromos motor. A nagyobb hatásfoknak és a rendkívül alacsony deszkának köszönhetően a Boardyval komfortosan leküzdhetők nagyobb távolságok, akár 30–40 km is.

 

A startup mára elérte azt a méretet, hogy szintet lépjenek: külső források bevonásával épp most indul a Fejér megyei kisüzem, ahol magasabb sebességre kapcsolva folytatódhat a hazai sikertörténet, a Boardy világhódító útja. András és Balázs ettől azt várja, hogy megszűnnek a várólisták, attól viszont nem félnek, hogy az ázsiai gyártók lemásolják, és olcsóbb alkatrészekkel „jóárasítva” piacra dobják a saját terméküket. „Egyrészt a minőségi alkatrészek ott sem olcsók, másrészt hiszünk magunkban és a folyamatos innovációban. Van még a tarsolyunkban néhány olyan újítás, amivel képesek vagyunk a világ élvonalában maradni” – állítják egybehangzóan. Azt is tudják, hogy mi az, amin nem változtatnak: bár alapvetően különböző személyiségek, és más-más területen dolgoznak, a Boardy közös; azért lettek sikeresek, mert értik és tisztelik a másik munkáját.

 

További részletek: boardy.hu

La femme La femme cikke 2018. március
címkék:
Tehetség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.