"Azt mondják, jobb adni, mint kapni. De valóban az lenne a legjobb ajándékozási stratégia, ha megpróbáljuk kitalálni, mi az, amire a másik vágyik? "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Az ajándékozás lélektana

Azt mondják, jobb adni, mint kapni. De valóban az lenne a legjobb ajándékozási stratégia, ha megpróbáljuk kitalálni, mi az, amire a másik vágyik?

A karácsonyt megelőző egy hónapban amellett, hogy az év egyik legszebb, legvarázslatosabb időszaka köszönt ránk, számos kihívással is szembe kell néznünk, az ünnepi vacsora előkészítésétől a faválasztáson át egészen az üzletekben tolongó embertömegig. A legtöbb fejtörést általában az okozza, hogy megtaláljuk szeretteink számára azt a tökéletes ajándékot, amellyel kifejezhetjük irántuk érzett megbecsülésünket.

 

A mondás persze úgy tartja, hogy a „gondolat az, ami számít”, tudományos kutatások szerint azonban a helyzet ennél azért egy kicsit összetettebb. Bár a karácsony lényege nem az anyagiakban keresendő, ha szeretnénk meglepni valamivel szeretteinket, nem árt végiggondolni választásunkat.

 

 

Tényleg jobb adni, mint kapni?


Az ajándékozás szokása mögött számtalan izgalmas pszichológiai folyamat húzódik meg, az ajándékválasztás így egyszerre tekinthető művészetnek és tudománynak.

 

Kutatásokból például kiderült, hogy az ajándékozás valóban boldogít, és ez nemcsak arra igaz, aki kap, hanem arra is, aki ad. Egy 2006-os vizsgálatban a National Institutes of Health idegtudósai azt találták, hogy a folyamat eredményeképpen megnő szervezetünk dopaminszintje, és aktiválódnak az agyunk örömmel kapcsolatos részei – olvashatjuk a theguardian.co.uk új cikkében.

 

Az ajándékozás paradoxonja


Felmerül azonban a kérdés, mi alapján érdemes kiválasztanunk a karácsonyra vagy éppen születésnapokra szánt kisebb-nagyobb meglepetéseket? A logika azt súgja, hogy akkor járunk el jól, ha szeretteink tulajdonságaira, jellemzőire gondolunk, és érdeklődési körük alapján próbáljuk megtalálni a megfelelő ajándékot. Vagy mégsem? Mi van akkor, ha mind ez idáig teljesen rossz irányból közelítettük meg a kérdést?

 

Tulajdonképpen ebből a felvetésből indultak ki azok a pszichológusok is, akik megpróbálták feltárni a tökéletes ajándék titkát. Lauren Human, a montreali McGill Egyetem és Lara Aknin Simon, a Fraser Egyetem kutatója 2015-ben online felmérést készített, hogy megismerjék az ajándékozással kapcsolatos preferenciákat. Az eredmények azt mutatták, hogy amikor vásárolunk, legtöbbször szeretteink személyisége, illetve ízlése alapján hozzuk meg végső döntésünket. Továbbá nem meglepő módon a legtöbb ember úgy nyilatkozott, hogy azoknak az ajándékoknak örülnek a leginkább, amelyek illeszkednek egyéniségükhöz, illetve érdeklődési körükhöz.  

 

Human és Ankin azonban nem elégedett meg ezzel a válasszal. Az általános vélekedéssel szemben úgy gondolták, hogy azok az ajándékok, amelyek az ajándékozóról tárnak fel valamit, szorosabb kötelékeket eredményezhetnek. Hipotézisüket olyan korábbi kutatási eredményekre alapozták, amelyekből kiderült, hogy a személyes gondolatok, érzések és bizalmas információk megosztása hatásos eszköz lehet a bensőséges kapcsolatok kialakításához. 

 

Elméletüket alátámasztandó két kutatást is végeztek. Az elsőben arra kérték az önkéntes résztvevőket, hogy vásároljanak valamit az édesanyjuknak a közelgő anyák napjára. Míg az egyik csoport azt az instrukciót kapta, hogy olyasmit válasszon, ami az édesanyjáról árul el valamit, addig a másik csoportnak a saját tulajdonságai alapján kellett megtalálnia a legmegfelelőbb ajándékot.

 

A második kutatásban is hasonló logika szerint történt a vizsgálat. Egyetemista diákoknak kellett egy szerettük számára dalt választaniuk. A hallgatók ugyanazt az instrukciót kapták, mint az anyák napi csoport. A vizsgálat mindkét esetben alátámasztotta Human és Ankin hipotézisét. „Ha az ajándékozással azt a célt szeretnénk elérni, hogy általa erősebb kapcsolatokra tegyünk szert, és közelebb kerüljünk egymáshoz (és mi más célja volna az ajándékozásnak), akkor a legjobb, ha olyan figyelmességekkel lepjük meg egymást, amelyekkel önmagunkból is megmutathatunk valamit” – írják a kutatók közösen készített tanulmányukban.

 

Röviden összefoglalva tehát, ahhoz, hogy az ajándék kifejező legyen, egy kicsit magunkat is bele kell tennünk, még akkor is, ha ezzel a praktikus szempontok háttérbe szorulnak. A kutatók azonban óvatosságra intenek. Mint írják, nem érdemes átesni a ló túloldalára, hiszen ha mindig a saját ízlésünket, preferenciáinkat tükröző ajándékot választunk, azzal idővel narcisztikus, önimádó személyiség benyomását kelthetjük ismerőseink körében.  

 

Tények és tévhitek


Ha még ezek után sem tudunk dönteni arról, hogy mivel is lepjük meg barátainkat, családtagjainkat, akkor sem kell kétségbe esnünk! Azt is megtehetjük, hogy egyszerűen megkérdezzük őket, mit szeretnének. Talán nem tűnik túl romantikusnak a gondolat, hogy valaki átad nekünk egy listát, mi pedig megvesszük azt, ami a legtetején szerepel, a Journal of Experimental Social Psychology című szaklapban megjelent kutatás szerint gyakran mégis ezeket az ajándékokat értékelik a legtöbbre az emberek. Így tehát ha valaki erősen célozgat, vagy netán kerek-perec meg is mondja, hogy mit szeretne, a legjobb, ha nem próbálunk kreatív megoldásokat találni, hanem (amennyiben anyagi helyzetünk is engedi) beszerezzük azt, amire az illető valóban vágyik.

 

Fontos továbbá, hogy a közhiedelemmel ellentétben távolról sem az ajándék mérete, értéke határozza meg, hogy mennyire örülünk egy-egy meglepetésnek. Az emberek előszeretettel vásárolnak extravagáns ajándékokat, noha szeretteik közül sokan inkább egyszerűen használható, kényelmes és praktikus dolgokra vágynak – írja egy tanulmány a The Journal of Consumer Research nevű tudományos folyóiratban. A kísérlet során a résztvevők két lehetőség közül választhattak. Kérhették a távolabbi, de elegáns étterembe szóló ajándékutalványt, vagy a kevésbé felkapott, de közeli vendéglőbe szóló kupont. Mint oly sokszor, most is a kényelem győzedelmeskedett a minőség felett.

La femme La femme cikke 2017. december
címkék:
Lélek
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.