"Az őszi időszakban a szokásosnál is fontosabb, hogy találjunk valamit, ami a szürke hétköznapokban segít szellemileg és lelkileg feltöltődni."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Wellness a léleknek

Az őszi időszakban a szokásosnál is fontosabb, hogy találjunk valamit, ami a szürke hétköznapokban segít szellemileg és lelkileg feltöltődni.

Időről időre mindenki megtapasztalja a stressz negatív hatásait, legyen szó akár munkahelyi, akár magánéleti problémákról. A hétköznapi megpróbáltatások hálójában gyakran csak a pihenésre nem szakítunk elég időt, és sokszor a kimerültségig hajszoljuk magunkat. A helyzeten a borongós őszi időjárás sem javít: ilyenkor igazi kihívásnak tűnhet, hogy megőrizzük jókedvünket.

 

A tudatos kikapcsolódás szerepe ebben az időszakban még jobban felértékelődik. A különböző szabadidős tevékenységeken keresztül feltölthetjük energiaraktárainkat, és elűzhetjük a szezonális depresszióval járó kellemetlen tüneteket.

 

De vajon milyen módszert válasszunk a feltöltődéshez? A tudománynak erre is van válasza! 

 

Frissítő kényeztetés


A hűvösebb hónapokban nincs is annál kellemesebb, mint amikor az ember egy szépítő wellness-nap keretében pihenheti ki a hétköznapok fáradalmait, frissítheti fel testét-lelkét egyaránt. A stressz és a rossz hangulat elűzéséhez nagyszerű eszközt nyújt a masszázs, amely elősegíti a relaxációt és a regenerációt. A finom, stimuláló mozdulatok hatására a légzési ritmus és a pulzus lelassul, az izmok ellazulnak.

 

 

A kezelés a vérnyomáscsökkentésben is eredményes lehet. Egy 2016-os tanulmány szerint, amely a Journal of Physical Therapy Science című tudományos folyóiratban jelent meg, irodai dolgozókon végzett fejmasszázs után pozitív változásokat figyeltek meg nemcsak a stresszhormonjaik szintjét, de a szívritmusukat és a vérnyomásukat illetően is.

 

Hasonlóan jótékony hatásokat tapasztalhatunk a szaunázás közben-után is, amely nagyszerű eszköz lehet a feszültség enyhítésére, az elme lecsendesítésére és a fizikai, illetve mentális egészségünk javítására. Mindemellett a szauna gyulladáscsökkentő hatása is jelentős, rendszeres használatával enyhíthetők az asztmával, krónikus hörghuruttal, pangásos szívelégtelenséggel és reumás ízületi panaszokkal kapcsolatos tünetek.

 

Lelki tréning


A leghatékonyabb stresszcsökkentő, depresszióűző módszerek listájáról természetesen a meditáció sem hiányozhat. A BMC Psychiatry című tudományos folyóirat egyik 2008-as tanulmánya szerint a módszer hatékonyabb eszköznek bizonyult a szorongás enyhítésében, mint bármelyik más, a kutatásban megfigyelt relaxációs technika, beleértve az autogén tréninget és az alkalmazott relaxációt is. (Előbbi egyfajta vizualizációs technika, melynek célja a testi-lelki működés szabályozása, utóbbi pedig az izmok megfeszítésén és ellazításán alapszik.)

 

A meditáció elsősorban a figyelemfókuszálásra helyezi a hangsúlyt, és megtanítja, hogyan irányítsuk a gondolatainkat. A rendszeres gyakorlás segít tudatosítani az éppen bennünk, valamint a környezetünkben zajló eseményeket, továbbá hatékonyan csökkenti a stresszt (illetve az ezzel járó gyulladásos reakciókat), és javítja a koncentrációt.

 

A meditáció a stresszel kapcsolatos betegségekben is sikerrel alkalmazható. Kutatások bebizonyították, hogy segítségével javulás érhető el az olyan egészségügyi problémák esetében, mint például az irritábilis bélszindróma, a poszttraumás stressz szindróma, vagy a fibromyalgia (a központi idegrendszert érintő betegség) – olvashatjuk a healthline.com-on.

 

Kikapcsolódás a sorok között


A Liverpooli Egyetem 2016-os felmérése szerint a könyvek szintén erőteljes fegyvernek számítanak a stressz és a rossz hangulat elleni küzdelemben. A megkérdezettek közül sokan arról számoltak be, hogy az olvasás hatékonyabb szorongásoldó és hangulatjavító módszernek bizonyult számukra, mint bármilyen más hétköznapi szabadidős tevékenység.

 

A könyvek gyógyító erejét a 19. század óta terápiás formában is alkalmazzák. A biblioterápia során válogatott olvasmányokat használnak fel a személyiségfejlesztéshez, valamint a pszichológiai problémák kezeléséhez, illetve megelőzéséhez.

 

Aktív pihenés


Nem lehet eleget hangsúlyozni, milyen nagy jelentősége van a testmozgásnak egészségünk megőrzése szempontjából. A Harvard Medical School szerint a lelki egyensúly megteremtéséhez az egyik legjobb módszer a testedzés. A mozgás hangulatjavító hormonokat, úgynevezett endorfinokat szabadít fel a testben, egyúttal pedig csökkenti az adrenalin és kortizol nevű stresszhormonok szintjét.

 

Szerencsére manapság számos sport közül válogathatunk, így mindenki megtalálhatja a hozzá illő mozgásfajtát. A feszültség levezetéséhez tökéletes lehet például a jóga, a különböző küzdősportok, vagy akár a futás is.

 

Az őszi táj varázsa 


Az elmúlt években számos kutatás alátámasztotta a természet közérzetünkre gyakorolt pozitív hatásait. Az Essexi Egyetem kutatói például egy 2010-es vizsgálatukban azt találták, hogy a depressziós betegek 90 százaléka érezte magabiztosabbnak magát, miután sétált egy parkban, és a kísérleti csoport majdnem háromnegyede tapasztalt hangulatjavulást a természet közelségének köszönhetően.

 

Az őszi időszak tökéletes alkalmat kínál a szabadtéri kikapcsolódáshoz, a kiránduláshoz és a túrázáshoz. Ez jó módszer lehet arra, hogy távol tartsuk magunktól a depressziót és a stresszt, egyúttal pedig biztosítsuk a testünk számára szükséges mozgást.  

 

Nyugtató hangok és dallamok


A zenének fontos szerepe van a szórakoztatásban, ám funkciói nem merülnek ki ennyiben. A Queenslandi Egyetem 2015-ben megjelent tanulmánya szerint a zenehallgatás csökkenti az ingerlékenységet és a stresszt, továbbá segíti az új ötletek megszületését. Egy másik kutatásból az is kiderült, hogy kedvenc számaink segíthetnek az idegrendszerünknek gyorsabban helyreállni egy-egy stresszes szituációt követően.

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2017. október
címkék:
Lélek
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.