"Visszafogott, de erős nők, illetve kissé gőgös, érett asszonyok finoman ironikus megformálójaként ismerjük."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A feminista díva

Visszafogott, de erős nők, illetve kissé gőgös, érett asszonyok finoman ironikus megformálójaként ismerjük.

Negyven film, számtalan színházi darab szereplője. Két Oscar-, két Golden Globe, 3 BAFTA- és egy Emmy-díj nyertese. Ám Nagy-Britannia egyik legnagyobb színésznője – saját bevallása szerint – örül, hogy így, ötvenen túl még mindig dolgozhat…

 

A megjegyzés minimum azért meglepő, mert a kosztümös filmek doyenne-je, az Értelem és érzelem, majd a Shakespeare-filmadaptációk ünnepelt sztárja a mai napig igencsak foglalkoztatott művész. Mégis komolyan mondja, mert Emma Thompson semmit nem tesz véletlenül. Sőt feszíti a húrt, hiszen félelmetesen őszinte véleménye szerint a mai fiatal színésznők szinte teljesen egyformák, amint beszippantja őket a hollywoodi klisévilág, kénytelenek alávetni magukat a megkövetelt külsőségeknek, aztán jön még a Photoshop, és az ifjú sztárok – akik olykor még akár tehetségesek is – olyan képet látnak, láttatnak magukról, amelynek valójában sosem tudnak megfelelni. „Ha azt mondják − a szereposztó díványon tartott egyeztetésen −, hogy most majd újra kitalálunk téged, akkor igen nehéz bármit is tenni a követelmények ellen: vékonyabbnak, csinosabbnak kell lenned, mert el kell adnunk téged, de amíg így nézel ki, addig ez nem működik. És ez bizony nem a színészetről szól. Teljesen mindegy nekik, tudsz-e játszani vagy sem. Iszonyatos nyomás lehet ez.”

 

 

Ő mindezt elkerülte, és nem azért, mert pályája elején nem létezett ez a jelenség. A magyarázat sokkal inkább tudatos feminista egyéniségében keresendő: „19 éves korom óta vagyok feminista. Úgyhogy elég pontosan megmondtam volna nekik, hova menjenek ezzel az egésszel. Nagyon vad és szenvedélyes voltam akkoriban.”

 

Egy saját és egy adoptált gyermek anyjaként a mai fiatalokat is veszélyeztetve látja, hiszen a közösségi médiában „kötelező” posztok, az azokra érkező kommentek szerinte ugyancsak komoly önértékelési zavarokat okozhatnak. Gyermekei, a 17 éves Gaia és a 2003-ban örökbefogadott, ruandai árva, ma már emberjogi ügyvédként dolgozó Tindyebwa Agaba Wise iránt érzett felelőssége is alakítja forgatókönyv-írói karrierjét. Tegyük hozzá, ő az egyetlen művész, aki forgatókönyvíróként és színésznőként is Oscar-tulajdonos. Az „Értelem és érzelem” Oscar-díjjal jutalmazott forgatókönyve mellett csakis gyermekbarát filmeket ír, elég, ha csak a két Nanny McPheet említjük, vagy legutóbbi munkáit, az Annie

EMMA THOMPSON
"Ő az egyetlen, aki színésznőként és forgatókönyvíróként is Oscar-díjas lett."
musical új változatát, illetve a Paddington Bear filmet.

 

Emma Thompson kissé lesajnálóan figyeli az óriási költségvetésű, különleges technikai effektektől hemzsegő, fiatalokat célzó filmeket: „Vajon miért jó az nekünk, ha a filmekben minden felnagyítva jelenik meg, a történet könyörtelen, és összességében üres? A filmipar csupán a pénzsóvárságról szól. Márpedig a gyerekek ennél többet érdemelnek.”

 

A teljes cikk a La femme 2016. tavaszi számában olvasható.

Becze Szilvia Becze Szilvia cikke 2016. április
címkék:
Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.