"Asghar Farhadi iráni rendező legújabb filmjében ismét az emberi kapcsolatok mélyére ás."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A muszlim vallás és modernitás találkozása

Asghar Farhadi iráni rendező legújabb filmjében ismét az emberi kapcsolatok mélyére ás.

A rendező neve nem igazán ismert idehaza, pedig 2012-ben a Nader és Simin – Egy elválás története című filme először a Golden Globe-ot, majd az Oscar-díjat is meghozta számára. A film útja azonban korántsem volt egyszerű.

 

Már a berlini Arany Medve-díj odaítélésekor többen politikai okokat gyanítottak a háttérben, hiszen az iráni filmesek kevésbé üdvös helyzete örökös téma a filmes világban, így valóban nem gondolta senki, hogy egy iráni alkotás a saját lábán is meg tud állni. Farhadi filmjében azonban azon kívül, hogy a női főszereplő elhagyni készül az országot, semmilyen politikai vonal sem található, még nagyon keresve sem. Ám ha valami mégis átüt rajta, az a lecsupaszított tény az életről, annak bonyolultságáról. Ez viszont olyan komoly ütést mér a nézőre, hogy a film végén még felállni is nehéz a székből. S ehhez már csak szinte ráadásként adódik hozzá annak a megosztottságnak a bemutatása, amely a szigorú muszlim vallási, valamint a világi nézetek és társadalmi rétegek között felsejlik. És amit a rendező sugallni akar mindezzel, az az igazán elemi hatás, amely végül a legnagyobbak közé emelte az alkotást, mégpedig, hogy egyik sem jobb a másiknál. Legyen valaki mélyen vallásos, vagy a modern világ híve, egyes emberi helyzetek, előtörő indulatok komoly károkat okozhatnak a lelkekben.

 

 

E lebilincselő alkotás után joggal várta mindenki a rendezőtől a következő varázslatot, ez azonban nem azonnal érkezett meg: 2013-ban A múlt című rendezése nem dobogtatta meg a kritikusok szívét.

 

Aztán az idei év meghozta végre azt, amire mindenki várt: Az ügyfél (The Salesman) ismét a székekhez volt képes szögezni az ítészeket a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, ahonnan Asghar Farhadi a legjobb színész és a legjobb forgatókönyv díjával távozott. A filmmel a rendező ismét az emberi kapcsolatok mélyére ás. Teheránban járunk – akárcsak a Nader és Siminnel –, ahol Emad (Shahab Hosseini) és Rana (Taraneh Alidoosti) kénytelenek az otthonukból menekülni, amikor a szomszédos építkezés miatt csaknem rájuk omlik a lakóépületük. A házaspárnak egyik napról a másikra kell új lakhelyet találnia, így kapva-kapnak egyik barátjuk segítségén, aki egy közeli ház emeletén ajánl nekik albérletet. Az előző lakó azonban nem tűnt el nyomtalanul, az asszony nem hajlandó elvinni a holmiját, ráadásul kiderül róla, hogy prostituáltként a lakásban fogadta az ügyfeleit. Mintha a pár különös szerencsétlenségek sorozatát élné meg, amelyek egyik tetőpontjaként Ranát megtámadják zuhanyozás közben.

 

A nő megússza apróbb sérülésekkel, ám a sokk, a költözéssel járó feszültség és az egyre meglepőbb események alaposan próbára teszik kettejük kapcsolatát. Amit csak bonyolít Emad önkéntes nyomozása és Rana rejtélyekkel átszőtt, szinte elviselhetetlen vegyes emlékképei a támadásról. Mégis, a film végén ő nyújt feloldozást a helyzet drámaiságára és a szereplők lelkére egyaránt. Furcsa összekapcsolódása mindez annak a másodlagos szálnak az életükben, amelyben egy amatőr színi társulat tagjaiként Arthur Miller klasszikusának házaspárját jelenítik meg Az ügynök halálában. S ha ez még nem volna elég, a Nader és Simin hagyományait folytatva, a történet alakulásában ismét felmerülnek a mélyen vallásos és modern eszmék ellentétei, amelyek nemhogy nem segítik elő sem a lelki, sem a fizikai megoldáshoz vezető utat, de sokszor olyan gátat vetnek a főszereplők elé, hogy időről időre minden visszazuhan a kiindulóponthoz.

 

 

Farhadinak sikerült ismét egy lebilincselő és egyben mélyen emberi drámát létrehoznia. A film annak ellenére mindenki számára átélhető, hogy a thrilleri alapokat csupán eszközként használva az iráni kulturális hagyományokat állítja szembe a modernitással. Rendezését a Variety kritikusa hitchcocki feszültségűnek nevezte, a Screen pedig Michael Haneke legelismertebb munkáihoz hasonlította.

Riedl Annamária Riedl Annamária cikke 2016. november
címkék:
Film
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.