A hétköznapi szóhasználatban tehetségként emlegetett kiváló adottságú fiatalok komoly segítségre, gondozásra szorulnak, hogy valóra váltsák a bennük rejlő ígéreteket. Ennek jegyében találkozott 500 tehetséges fiatal és a tehetségek kibontakozását segítő szakember 2013. szeptember 26-án, Budapesten, a RaM Colosseumban első alkalommal megrendezett TALENTn Konferencián. A konferencia kiváló terep volt a szakemberek és a hazai tehetségek számára, hogy egymással gyümölcsöző kapcsolatot építsenek. Visszatekintve elmondhatjuk, hogy a TALENTn kezdeményezés olyan fórummá vált, ahol a tehetségek találkozásával gondolataik, lehetőségeik nem egyszerűen összeadódtak, hanem megsokszorozódtak, hatványokra emelkedtek.
A konferencia moderátora Tunyogi Henriett és Buda Márton volt.
A szakmai fórumok, kerekasztal-beszélgetések, előadások rávilágítottak a tehetséggondozás aktuális kérdéseire, miközben a programszünetekben a legkülönbözőbb területekről érkező fiatalok – molekuláris biológus, mérnök, robotprogramozó, kutatóorvos, zongoraművész, esélyegyenlőségi szakember stb. – beszélgethettek csaknem ugyanannyi tehetséggondozási szakemberrel.
A konferencia megnyitóján Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter mondott köszöntő beszédet. Az 50 tehetséges magyar fiatal mentorprogramjának fővédnökeként hangsúlyozta, hogy a tehetséggondozás területén a magyar iskolarendszer jóvoltából eddig is jók voltunk, ám hiányzott az odafigyelés és az elismerés, amely a tehetségek további kibontakoztatását segítette volna.
– Ez a tehetségkutató program nemcsak ösztönzést, hanem elismerést is jelent. A tehetség szív és ész nélkül nem tud kibontakozni – fogalmazott az MTI által is idézett beszédében a miniszter. – A fiatal ne csak abban higgyen, hogy tehetséges, hanem abban is, amire a tehetségét fordítani akarja, vagyis olyan célt tudjon kijelölni önmaga és tehetsége hasznosítása számára, amelyben hisz.
Navracsics Tibor szerint a szív mellett szükség van észre, munkára, gyakorlásra, a hétköznapi fárasztó, monoton folyamatra, amelynek eredményeként a tehetség megjelenik. A miniszterelnök-helyettes fontosnak nevezte, hogy mentorok foglalkoznak a fiatal tehetségekkel. Navracsics Tibor, aki a program keretében egy fiatal jogászt támogat, hozzátette: közöttük nemcsak munkakapcsolat van, hanem bizalmi, érzelmi viszonynak is ki kell alakulnia.
A konferencián az ötven tehetséges magyar fiatal közül tizenketten tartottak előadást eddigi tevékenységükről, fejlődésükről, a mentorprogramban szerzett új tapasztalataikról. A mindössze
Tóth Károly |
17 éves Bényei Éva Bernadett saját eredményein keresztül bizonyította be, hogy igenis érdemes tudománnyal foglalkozni. Szabó Péter civil munkájáról beszélt, hiszen ez év októberében kezdi meg önkéntes tevékenységét Grúziában. Művészetterapeutaként a helyi fiatalok rehabilitációjában, kreatív foglalkozások és kulturális események rendezésében vesz részt. Kiss Ádám bemutatta az általa készített programozható LEGO robotkezet, az önállóan kő-papír-olló játékot játszó robotot, de szó esett sörösdobozokból épült napkollektorról is. Tóth Károly Az álom, az akarat s a való című előadásában arról vallott, hogy akarattal és kitartással minden nehézség legyőzhető. Beszélt színházi pályafutásáról, sőt, kerekesszékét elhagyva, egy táncprodukcióval ízelítőt is adott a közönségnek a sérültszínházak különleges előadásaiból.
Markos Ádám András |
– Gondolatainknak a neveltetésünk, a pillanatnyi élethelyzetünk, de akár a legbelsőbb félelmeink is határt szabhatnak – mondta Laki Balázs, aki Model Thinking, avagy gondolataink korlátai címen tartott előadást. Markos Ádám András ugyancsak fontos problémát boncolgatott: Milyen szükségletei vannak a társadalmi együttműködésnek? A társadalom mely csoportjait szorítjuk perifériára? Mitől félünk? Sárosi Róbert Konstruktív kudarc előadása támpontot adott, hogyan meneküljünk, ha zsákutcába kerülünk.
Tekinthetünk-e egy nem sikerült üzleti vállalkozásra, együttműködésre vagy sikertelen innovációs kísérletre úgy, mint konstruktív elemre? Mi lehet a titkuk azoknak, akik már több tucat kudarcon sikeresen átjutottak? Vásárhelyi Dávid fiatal médiaguruként a Hír7 jövőbeli terveiről beszélt, egyedülálló, külön erre az alkalomra készült videókkal színesítve. Kádár Anett Julianna a művészet és a tudomány kapcsolatát elemezte, amit Szokolay Ádám Zsolt fiatal zongoraművész illusztrált Liszt Ferenc Dante-szonátájával.
A fiatalok előadását követően a résztvevők több szekcióban folytatták a tanácskozást, amelyek a következő kérdésekre keresték a választ: Mit ér a tehetség, ha magyar? Mennyire hatékony a tehetséggondozás? Milyen lehetőségeket kínál a tehetséggondozás a társadalmi egyenlőtlenségek enyhítésére, milyen esélyt nyújthat a társadalmi felzárkózásban?
A jövő autói és a jövő fejlesztői. Vagy már a jelen?
Az Inspiráció & Tehetség blokkot Buda Márton, rádiós újságíró, az MR2 Petőfi reggeli műsorának műsorvezetője moderálta. A szót Mocsai Lajosnak, a magyar férfi kézilabda-válogatott szövetségi kapitányának adta át. A Rajtad múlik! kerekasztal-beszélgetésen Mocsai mellett Iker Bernadett, a NEXT Consulting személyzeti tanácsadó ügyvezetője, Gerendai Károly üzletember, kultúraszervező, a Sziget Fesztivál alapítója és Veiszer Alinda újságíró, televíziós műsorvezető vitázott. Utána Árpádi László az Emtrek Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Kft. ügyvezetője, vezető tanácsadója tette fel a kérdést: Hogyan boldogulj a tehetségeddel? A felvetés nem maradt megválaszolatlan, az előadó azoknak adott tanácsot, akik nem igazán tudják, mit kezdjenek a tehetségükkel. Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője a Szilícium-völgyben sikert elért három magyar cég, a LogMeIn, a Prezi és a Ustream kapcsolatáról beszélt. A nonprofit szervezet célja, hogy bebizonyítsa, bárki számára lehetséges a globális siker, csak kitartó munka és némi szerencse szükséges a megvalósításhoz. Első lépésként ösztöndíjprogramot indítottak tehetséges magyar fiatalok számára, amelynek keretében budapesti, bostoni és San Franciscó-i irodáikban fogadják a fiatalokat, akik inspirációt és tapasztalatot szerezhetnek, kipróbálhatják magukat a Szilícium-völgyben. Bugár Csaba, a Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója egy fiatal diákhiteles életútjának bemutatásán keresztül tárta fel a központ tehetséggondozásban betöltött szerepét.
A szekció záró előadását Kovács Ágnes olimpiai bajnok úszó, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar (TF) nemzetközi igazgatósági tagja, kommunikációs vezetője, PhD-hallgató tartotta. Saját sportolói tapasztalatából kiindulva osztotta meg a hallgatósággal a titkot: Mi lendít át a holtponton? Mi ad erőt és motivációt napról napra? Mire van szükség a végső sikerhez?
Míg a Buda Márton által vezetett szekció az individuum szerepét vizsgálta a tehetségek érvényesülése terén, addig Zétényi Lili, a La femme magazin főszerkesztője olyan beszélgetést irányított, amely a társadalom felelősségét kereste a hátrányos helyzetű tehetségek esélyegyenlőségének megteremtésében. Az Esély & Tehetség szekció nyitó gondolatait Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, a TALENTn Konferencia fővédnöke fogalmazta meg, őt dr. Hankiss Elemér szociológus, filozófus, értékkutató követte. Az Egyenlő esélyekkel kerekasztal-beszélgetésen rajtuk kívül még Horváth Vanda, az MTVA gyermek- és ifjúsági műsorainak főszerkesztője, valamint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója vett részt. Utána a sokoldalú tehetségek sokoldalú gondozásáról és a Nemzeti Tehetség Programról Bajor Péter, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége elnöke beszélt. Az Esélyteremtők kerekasztal-beszélgetésen a témáról való diskurzus prof. dr. Fekete György, a Semmelweis Egyetem Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Programjának elnöke, a II. sz. Gyermekgyógyászati Klinika korábbi főigazgatója, Rácz Zsuzsa, író, újságíró, dr. Szőke Judit, a Roma Tehetségsegítő Tanács elnöke, a Polgár Alapítvány igazgatója, Szilágyi László, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia RealTanoda szociális sportiskolai programjának vezetője társaságában folyt.
A harmadik, Verseny & Tehetség szekció, Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke, az OTP Bank Nyrt. kommunikációs igazgatója moderálásával más kontextusban foglalkozott a témával. Mennyire versenyképesek tehetségeink a világban? Van-e összefüggés a tehetségek segítése és az ország versenyképessége között? Prof. dr. Vizi E. Szilveszter orvos, egyetemi tanár, az MTA rendes tagja nyitógondolatai után prof. dr. Bagdy Emőke pszichológus, pszichoterapeuta tartott előadást a középiskolás korosztály képzésével kapcsolatos legfrissebb kutatási eredményeiről. A Tehetségek versenyben kerekasztal-beszélgetésen a pszichológusnő Kolosi Péterrel, az RTL Klub programigazgatójával és Szalai Zoltánnal, a Mathias Corvinus Collegium ügyvezetőjével elemezte a témát.
Utána az egyik fiatal tehetség, Domonkos Andor kutatóorvos beszélt az agykutatás rejtelmeiről.
Az előadónak igaza volt: az agy működésének rejtelmeit mindenki érdekesnek találja, de keveset tudunk azokról a betegségekről, amelyeket az idegrendszer zavarai okozhatnak. A legújabb kísérletes módszerekkel rengeteg adatot nyerünk, a kihívások száma viszont rohamosan nő. Így az agykutatásnak égető szüksége van a műszaki tudományok kiemelkedő tehetségeire is. A következő előadó erről a területről érkezett. Szabó Csaba, a „Singularity University” kelet-közép-európai régiós versenyének alapítója és főszervezője elmondta, a globalizáció es az exponenciálisan fejlődő technológiák következtében egy tehetséges vállalkozó egy jó termékkel azonnali hozzáférést nyer több mint egymilliárdos piachoz. Ahhoz viszont, hogy ebből sikeres vállalkozás legyen, szükséges a technológiai trendek ismerete és a megfelelő szemléletrendszer kialakítása.
Dr. Lénárt Ágota sportpszichológus Hogyan valósulhat meg a tehetség ígérete? című záró előadása a konferencia üzenete is lehet. Ágota egy Goethe-idézetet hívott segítségül, amely a program folytatásának a védjegye is lehet: „Bánj úgy az emberekkel, amilyennek tűnnek a szemedben, és rosszabbá válnak. Vagy bánj velük úgy, amilyenek lehetnének, és azzá teszed őket, amivé lenniük kell.” Bebizonyosodott, hogy a magyar tehetséggondozás össznemzeti feladat, amelyből a társadalom minden tagjának saját tehetsége és képessége szerint ki kell vennie a maga részét.