Ki gondolta volna, hogy egy távoli, csendes-óceáni atoll, ahol atombombát teszteltek az 1940-es években, az egyik legszexisebb és legmaradandóbb ruházati cikk névadója lesz?
A szokatlan szakmai pályát befutó Louis Réard volt a keresztapa. A francia gépészmérnökből lett bikinitervezőről úgy tartják, hogy ő rukkolt elő a megnevezéssel, hiszen kis méretű ruhadarab hatása robbanó volt , és az ezt viselő nőket bombázónak titulálták. A történet úgy szól, hogy Réard, aki átvette szülei párizsi fehérnemű-üzletét, a divattervező Jacques Heimmel versenyzett abban, hogy ki áll elő a világ legkisebb kétrészes fürdőruhájában. Réard ehhez megfigyelte a saint- tropez-i strandokon napozó nőket, akik feltekerték a fürdőruha alsó szélét. (Az első kétrészes fürdőruhát már 1913-ban megalkotta Carl Jantzen fürdőruha).
1946-ban Réard négy háromszög alakút textildarabból és spagettipántokból kreálta meg bikinijét. Modellnek egy meztelen táncosnőt kért fel a Casino de Paris-ból, ami felért egy kulturális robbanással. Ez volt az első alkalom, hogy a bikini alsó része -forradalmi módon- a köldök alatt kezdődött. A reklámszöveg is leleményes volt: a bikini akkor az igazi, ha át lehet húzni egy karikagyűrű lyukán.
Nőies formák filmen
A bikini evolúciója végigköveti a nők emancipációját, mint a szabadság és a test elfogadásának szimbóluma- ezt erősíti a bikiniben díszelgő színésznők szerepeltetése is. Ezek közé tartozik az 1956-os francia film, az És Isten megteremté a nőt, amelyben Brigitte Bardot meztelen teste és a néző között mindössze néhány szövetdarab állt, nem is beszélve Ursula Andress Bond lány ikonikus fehér bikinis jelenetéről a Dr. No című filmben. A végzet asszonyának övében bicska, ruhájából csöpög a víz - a jelenetet később Halle Berry a Halj meg máskorban újra előadta. Andress bikinijét a Christie’s aukciós ház 2001-ben elárverezte 35 ezer fontért. 1964-ben pedig már megjelent a monokini, amely a melleket szabadul hagyva kisebb fajta forradalmat szított. Az elmúlt évtizedekben pedig számos verzióban bukkant fel.
Egyszerű ruhadarab, mégis olyan hatásos: ennyi a bikini titka, ezért nem megy ki soha a divatból. Folyamatosan változik, megunhatatlan, és kedvenc nyári élményeinket idézi fel.