"Egymás sarkára hágva nyitnak üzletet Magyarországon a divatmárkák. Az igényes, válogatós magyar még mindig képes Milánóba utazni egy darabért."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Cuccpolitika

Egymás sarkára hágva nyitnak üzletet Magyarországon a divatmárkák. Az igényes, válogatós magyar még mindig képes Milánóba utazni egy darabért.

A magyar nép megint szép lesz. Budapest belvárosában jól öltözött férfiak és nők sétálnak, senki nem keveri már össze a revert egy francia mártással, Horváth Éva ex-modell pedig az Operabálon arról beszél, hogy egyre több ízléses ruhát lát maga körül. Úgy tűnik, áttörés történik a divatfronton, ennek lehet egyik mutatója, hogy a nagy külföldi ruhakészítők sorra nyitnak üzletet az országban. Pedig, sportnyelven szólva, a sírból hoztuk vissza ezt a meccset. A két háború közötti virágzást ugyanis hosszú pangás követte a negyvenes évek közepétől. Az üzletek bezártak, a divatszalonok pedig megszűntek, vagy állami irányítás alá kerültek. Igaz, abban az időben az elegancia netovábbját nem is az ismert cégek drága, egyedi ruhája, hanem a méretre készült, szalonban varrt öltözet jelentette.

 

 

– Kádár Jánosné galambszürke kosztümjét például Rotschild Klára készítette – idézi fel azokat az időket Kovalikné Vámos Magda, a Divatintézet egykori művészeti vezetője, és ez a mondat úgy kapcsolja össze az összekapcsolhatatlant, hogy szinte könnyek szöknek a szemünkbe a gyönyörűségtől. Mintha csak azt hallottuk volna: a disznósajt porcukorral a legfinomabb.
Rotschild Klára édesapja női szabóként dolgozott, édesanyja varrónőként, ő maga állítólag egy szabászasztalon született. Bár nem végzett semmit, a szakma zsenije volt: a keze alól került ki Faruk egyiptomi király feleségének öltözete, és ő készítette Horthy István menyasszonyának esküvői ruháját is, bár ez nem volt a legjobb entrée a szocializmusnak nevezett időszakban.


A Rákosi-, majd a Kádár-kor ugyanis körülbelül úgy kezelte a divatot, ahogy az ipart vagy a mezőgazdaságot. A ruhagyárak tervutasításos rendszerben dolgoztak, az irányelveket, amelyek a gombok formájától a kalapok színéig mindent előírtak, a Vámos Magda vezette csoport találta ki a Divatintézetben. Persze ezek az irányelvek a KGST-országok közös divatirányelveihez igazodtak, és – vicces még kimondani is - két évre előre határozták meg a keleti blokk öltözködési trendjeit.


A hetvenes évek vége felé aztán Magyarországon is megjelentek az első külföldi divatmárkák. A Vörösmarty téri Luxus áruházban az Escada és a kötött ruháiról híres Liola termékeit árulták. A nyolcvanas évek elején Pierre Cardin nyitott üzletet a Múzeum körúton, nem sokkal később pedig a Fontana üzletházban egész emeleteket töltöttek meg a nyugati divattal.


A SZAKMA ZSENIJE
Rotschild Klára a szakma zsenije volt, keze alól került ki Faruk egyiptomi király feleségének öltözete, csakúgy, mint Horthy István menyasszonyának esküvői ruhája.

– A butikok megjelenése kavarta fel mégis inkább azt az állóvizet, amely sokáig jellemző volt az ország divatjára – pontosít Pataki Ági, aki annak idején dolgozott is Pierre Cardin egyik budapesti bemutatóján. Azt gondolnánk, a rendszerváltást követően egy csapásra megváltozott minden, de nem így történt. A kialakuló tehetősebb réteg sokáig nem törődött az öltözködéssel. A gazdagok előbb cseréltek autót, mint öltönyt… Nem csoda: egy olyan országról beszélünk, ahol még a kilencvenes évek elején is hódított a műszálas garbó, a sportriporterek sokáig eperfagylalt-színű zakókban mondták a híreket, a volt környezetvédelmi miniszter pedig joggingban abszolválta egyik kötetlennek mondott hivatalos találkozóját.

 

1 | 2 | 3 | tovább
Falusy Zsigmond Falusy Zsigmond cikke 2011. szeptember
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.