"Az első emléke hatéves korából való, mikor is egy elhullajtott farostlemezre olajjal festeget. Az elkészült művel grafikus édesapjához szalad, aki először nem hiszi el, hogy a munka a..."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Szunyoghy Viktória

Nyitott szemmel

Az első emléke hatéves korából való, mikor is egy elhullajtott farostlemezre olajjal festeget. Az elkészült művel grafikus édesapjához szalad, aki először nem hiszi el, hogy a munka a kicsi lány kezei közül került ki.

Tizenhárom éves korától készül tudatosan a pályára. Hosszú évekig csak a rajzi alapokat tanulta, na meg a „kockológiát”, napi öt-hat órában. Később anatómiát. „Fárasztó, meg helyenként unalmas, de minden későbbinek ez az alapja” – mondja. Csak akkor állt elő saját arcával, stílusával, amikor arra késznek érezte magát. Így aztán festményein az avatatlan szem is látja: tanult, hozzáértő kéz munkái.

 

Biológus nagyapja fotói adták az első inspirációt és témát a festményeihez. A sorozat több képét Dél-Afrika magyarországi nagykövete vásárolta meg és vitte magával. Viktória akkor a Képzőművészeti Egyetem másodéves hallgatója volt. Már akkor tudatosan fordult a figurális festészet felé, elveti az absztraktot. „A figuralitás korlenyomat is egyben azzal, hogy lehetőséget ad a kor dokumentálására. Az absztrakció ezt nem adja meg” –magyarázza.

 

Ezt követik a vízzel kapcsolatos portrésorozatai, így a vízilabdás, a strandos képei, a babaúszás. Imádja a vizet - gondolnánk. De nem, ellenkezőleg: fél a víztől, és ezt fordította át sikerbe. „Gyerekkori trauma miatt nem szeretek úszni, ezért a strandokon jobb híján az emberek vízhez való viszonyát figyeltem. Az ebből készült sorozatom nagy sikert hozott.” Kevés pályatársa mondhatja el magáról, hogy a Kogart Galéria állandó művésze.

 

Nyitott szemmel jár. Folyamatosan tartja a kapcsolatot művészbarátaival, vevőkörével, fontos megnyilvánulási formának tartja az internetet is. „A munkám nemcsak a festésből áll, muszáj a műtermen kívül is kapcsolatot tartani a világgal, és több területre rálátni egyszerre. Fontosak a szervezési feladatok, menedzsment és a kommunikáció” - mondja. Mindebben segíti a BKF menedzseri kurzusán megszerzett tudás is.

 

Talán ezért találnak rá a társművészetek is. Több filmes produkcióhoz kérték kölcsön festményeit, de tervezett már pólókat is. A Kossuth Kiadó felkérésére pedig könyvet is illusztrált. A kiadványban mintegy 100 fekete-fehér akvarellje jelent meg. 2011-ben a brit trónörökös, Károly herceg érdeklődéssel, elismerően nézte végig Szunyoghy Viktória interaktív festményeit a Millenárison megrendezett Frekvenciák című kiállításán - jóllehet nem ezért ment a helyszínre.

Huszonkilenc éves. Nem tudni, még hány ötlet van a fejében. Arra a kérdésre, hogy mi lesz vele húsz év múlva, gyorsan, határozottan válaszol: „hát festek”.

Kovács Gábor
"Én egy mentor-mentorált kapcsolatban azt tartom legfontosabbnak, hogy a mentor próbálja meg átadni azokat a tapasztalatokat, amelyek segítségével az ember kiteljesedik és boldoggá válik. "