A Nemzeti Táncszínház 2013. május 29-30. között mini fesztivállal ünnepli a Le Sacre du Printemps (Tavaszi áldozat) bemutatójának 100 éves évfordulóját, melyet 1913. május 29-én Théâtre des Champs-Élysées színpadán láthatott először a közönség.
A koreográfiát – amely legalább annyira forradalmi volt, mint a zene – Vaclav Nizsinszkij készítette el. A zenemű és a tánc együtt folytatta progresszív útját, napjainkra mit sem veszítve elementáris erejéből, a közönségét zsigeri szinten megérintő, kimozdító hatásából. Köszönheti ezt egyrészt annak, hogy a mű ősi rítusokat idéz fel, brutális barbarizmusával katasztrófákat jósol. Másrészt annak, hogy az egyes korszakok koreográfusai rendre új árnyalatokat, esztétikai és drámai kifejezőeszközöket társítanak hozzá, melyek pont azért hatnak különösen, mert arról a korról szólnak élesen, amelyben éppen születtek. A klasszikus hagyományoktól az avantgarde-ig sokféle alkotás született: Maurice Béjart, Pina Bausch, Marie Chouinard emlékezetes alkotásaira emlékezhetünk. A hazai alkotók közül kiemelkedik a Bozsik Yvette féle 2000-ben koreografált kihívó és provokatív Sacre.
Három társulat négy produkció
A Nemzeti Táncszínház egyik legfontosabb művészi feladata, hogy az önálló-, vagy állandó játszási hellyel nem rendelkező együttesek számára lehetőséget biztosítson már létrejött produkcióik rendszeres bemutatására, illetve olyan színházi értékek megmentésére, amelyek a táncművészet örök értékeit képviselik és amelyeket játszási hely, vagy pénzügyi és finanszírozási problémák miatt érdemtelenül rövid ideig láthatott a közönség.
A Le Sacre du Printemps bemutatójának 100 éves évfordulója jó alkalmat teremt a fenti célok és küldetés kibontakoztatására. Most három független társulat négy előadásával szólítják meg közönséget, hogy aktuális képet nyújtsanak arról, milyen hatást keltenek ma Stravinsky zeneművei, mit gondolnak ma mindezekről a kortárs táncművészet koreográfusai.
A programokról részletesen a Nemzeti Táncszínház honlapján olvashatunk.