"Nem is gondolnánk, mennyi kreatív erő, bátorság és művészeti gondolat rejlik kedvenc darabjaink mögött. Izgalmas fejezetek a divattörténelemből! "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Múltbéli divattitkok

Nem is gondolnánk, mennyi kreatív erő, bátorság és művészeti gondolat rejlik kedvenc darabjaink mögött. Izgalmas fejezetek a divattörténelemből!

A bikinitől a farmerig számos egykor ellentmondásos ruhadarabot, illetve szépségkelléket ismerünk, amelyek ma szervesen hozzátartoznak a mainstream divathoz. Bár létrejöttjüket a tervezők találékonyságának, elszántságának és lázadó szellemének köszönhetjük, kétségtelen, hogy a popkultúra tette őket naggyá és emelte a trendek élvonalába.

 

Körömlakk mint slágertermék?


Uma Thurman stílusa Miss Mia Wallace-ként Quentin Tarantino 1994-es, nagy sikerű Ponyvaregény című filmjében több szempontból is figyelemre méltó, de akkoriban leginkább a színésznő sötétvörös körömlakkja keltette fel az emberek érdeklődését. Ekkor történt először, hogy egy körömlakk slágertermék lett. Thurman a filmben a Rouge Noir, avagy a Vamp nevű árnyalatot viselte, mely megjelenése óta a femme fatale-ok egyik alapkelléke. Ez a szín ma is divatosnak számít, és nők millió viselik előszeretettel az utcán. A Ponyvaregény bemutatásának idején azonban kifejezetten szokatlannak számított, és igazi szépségforradalmat robbantott ki. Az említett körömlakkot a Chanel egykori igazgatója, Dominique Moncourtois dolgozta ki 1994-ben, állítólag a tervezőt az alvadt vér színe ihlette meg. Nem telt sok időbe, és a körömlakk után a rúzsok közt is felbukkant ez a szín. A Ponyvaregény után a Rouge Noir körömlakk lett a Chanel divatház legnépszerűbb terméke, akkoriban három hónapos várólistára kellett számítania annak, aki ilyen árnyalatot szeretett volna. Csak az első évben egymillió dollár értékben adtak el belőle, emellett a körömlakk híre még a CNN csatornán is feltűnt.

 

 

Le smoking a női gardróbban


A „le smonking”-ot, azaz az első szmokingot nőknek Yves Saint Laurent tervezte meg fél évszázaddal ezelőtt. A legendás couturier-t állítólag a francia művész, Niki de Saint Phalle inspirálta a különleges darab elkészítésében. A művész előszeretettel viselt fekete nadrágöltönyt tűsarkú cipővel. A „smoking” név még a 19. századból ered, dohányzást, dohányzóöltözetet jelent, az angolok azonban a szmokingot gyakran nevezték dinnerjacketnek, vagyis vacsoraöltözetnek is. Ebben az időszakban az előkelő urak vacsora után szívesen dohányoztak, és erre az alkalomra a frakkot könnyedebb öltözetre, szmokingra cserélték. Ez az ikonikus darab először Marlene Dietrichnek köszönhetően került reflektorfénybe. A híres színésznő cilindert, öltönyt és fehér csokornyakkendőt viselt, amikor Mademoiselle Amyt, a kabarénekest alakította. A férfias ruhadarab a női emancipáció szimbólumává vált. A nőknek ezzel lehetőségük nyílt, hogy olyan öltözetet viseljenek, amely hatalommal ruházza fel őket. A szmoking kifinomult, minimalista vonalaival az öltöny, avagy a zakó előfutára volt. A női szmoking erőteljes változáson ment keresztül, akár már hétköznap is viselhetjük, ugyanis csupán a szigorú szabásvonal emlékeztet régi önmagára. Diane Keaton, Liza Minnelli, Charlotte Rampling, Lauren Bacall és Faye Dunaway is a zakó elkötelezett híve.

 

 

A farmer

 

Egyszerű munkaruhából sokoldalú divatcikk lett, melynek népszerűsége töretlenül nő a trendkövető közönség körében. Levi Strauss nevét természetesen nem lehet nem megemlíteni a farmerrel kapcsolatban. A bajor születésű kereskedő, a farmervilág egyik legnagyobb alakja 1853-ban New Yorkból San Franciscóba költözött, hogy betársuljon két féltestvére méteráru-kereskedésébe. Nem sokkal később felkereste őt egy Jacob Davis nevű szabó, aki üzleti partnert keresett legújabb ötlete megvalósításához. Ebben az időben egyre több munkás panaszkodott a pamutnadrágokra, amelyek túl könnyen szakadtak és mentek tönkre. Davis fémszegecsekkel tűzdelte meg nadrágjait, hogy tartósabbak legyenek, és az erős pamutvásznat Strausstól szerezte be. A szabó és Levi Strauss 1873 közösen szabadalmaztatták ötletüket, és a munkaruhák egészen új kategóriáját hozták létre. Ezzel együtt megszületett a kék farmernadrág és a Levi Strauss & Co. cég. A farmer 1950-től az amerikai fiatalok kedvencévé, a lázadás szimbólumává vált. Az olyan farmerrajongó amerikai filmsztárok nyomán, mint James Dean, Marlon Brando vagy Elvis Presley, szinte minden tini ilyen nadrágra vágyott. Az 50-es évek közepén a Haragban a világgal című filmben James Dean Lee 101 Riders farmerben és piros dzsekiben tűnt fel, amivel végérvényesen stílust teremtett, azóta ez a kombináció a férfiruhatár elengedhetetlen tartozéka. A 80-as években a farmer meghódította az egész divatvilágot. 1981-ben Calvin Klein megteremtette a designer farmer fogalmát, elindította útjára első farmermárkáját.





Az androgün


Az androgün stílusirányzatot mindig is érdeklődés és intrika vette körül. Ahogy a társadalmi határok megváltoztak, a férfi-női határok is kezdenek néhol elmosódni, ami a divat egy teljesen új, különös arcának kialakulásához vezetett. A női gardróbokat egyre inkább uralmuk alá veszik a férfiaknak szánt darabok. A történelemkönyvek tele vannak olyan példákkal, amelyek az androgün mozgalom előretörését vetítik előre. Számos olyan nagy személyiséget említhetünk, köztük Beau Brummelt, David Bowie-t, Coco Chanelt és Marlene Dietrichet, akik nem féltek megtörni a konvenciókat, és fellázadtak a társadalmi normák ellen. A második világháború után fordulat következett be a divatban is, a nők egyre többször viseltek nadrágot a munkában és a hétköznapokban egyaránt. 1977-ben következett be aztán az igazi áttörés. Ralph Laurent felkérték, hogy tervezze meg a jelmezeket Woody Allen nagy sikerű Annie Hall című filmjéhez. A főszereplőt alakító Diane Keaton végül a tervező által megálmodott férfias szetteket viselte a mozivásznon, melyek laza ingek, tweedmellények, Fedora kalapok, nyakkendők és túlméretezett gyapjúnadrágok kombinációjából álltak össze. Annie Hall egyik napról a másikra igazi divatikonná vált, és az általa viselt férfias ruhák hatalmas népszerűségre tettek szert a nők körében.

 

 

Fémes csillogás


Manapság a fémes, arany-, ezüst- és bronzfényű ruhadarabok kifejezetten népszerűnek számítanak. Ezeket az árnyalatokat egy ideje már a jövő jelképeként ismerjük a sci-fi filmek, és Jules Verne regényeinek köszönhetően. Az ezüstös, metálos színvilág először az 1930-as világkiállításon jelent meg, de csak 1960-ban lett igazán népszerű. A hidegháború riválisai, az USA és a Szovjetunió szoros versenyt folytatott egymással az űrutazást illetően, ennek eredményeképp pedig az amerikai kreatívok a jövő és az űr megszállottjaivá váltak, munkájukkal azt próbálták megjósolni, milyen is lesz egyszer az élet az űrben. Olyan filmek születtek a témában, mint az 1964-es Dr. Strangelove, vagy az 1968-as 2001: Űrodüsszeia. Két tervező különösen élen járt az „űrdivatban”. A francia couturier, André Courrèges 1964-es kollekciója a Moon Girl, vagyis Holdlány nevet kapta. Az említett ruhákkal a designer azt próbálta megmutatni, hogyan öltözködnek majd a divatkövető nők az űrben. A ruhák között nagy szerepet kaptak az ezüstös miniruhák és a holdjáró stílusú cipők. Pierre Cardin szintén az űrutazáshoz tervezett darabokat, amelyek jellegzetesen fémes árnyalatokban csillogtak. 

La femme La femme cikke 2015. július
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.