"A tárgyaknak nem elég funkcionálisnak vagy szépnek lenniük. Mi kell még, hogy igazán szeressük őket?"

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A mosolygó dugóhúzó

A tárgyaknak nem elég funkcionálisnak vagy szépnek lenniük. Mi kell még, hogy igazán szeressük őket?

R égóta nyitott kérdés: vajon mi lehet az olasz Alessi design cég sikerének a titka? A kimagasló minőség? A termékek funkcionalitása? Az esztétikum? Meg fogunk lepődni a válaszon, mert bár az előbb felsoroltak is részei az Alessi márkának, igazi brandjellegzetességeit nem ezek adják.

Hogy vajon akkor micsoda? Beszéljenek erről először maguk a tárgyak: a mosolygó dugóhúzó, a gőz miatt fütyülő kismadárral felszerelt teafőző és a 20. század egyik legikonikusabb designtárgya, a Philippe Starck tervezte citromfacsaró. Nem a legszebbek, nem a legolcsóbbak és nem is a legegyszerűbben használhatók. Starck például így fogalmazott termékéről: „Az én citromfacsaróm nem azért készült, hogy citromlevet nyerjünk vele.”

 

 

Mutasd a széked: megmondom ki vagy!

 

Tárgyaink nemcsak anyagi javak, sőt meghatározóbb jelentést hordoznak életünkben, mint azt gondolnánk. Erős érzelmeket keltenek bennünk, és nem feltétlenül a sokat hangoztatott státuszszimbólum-funkciójuk által, hanem azért mert kedvenc tárgyainktól kiegyensúlyozott lelkiállapotba kerülhetünk, kellemes dolgokra emlékeztetnek minket, vagy önkifejező jellegük is lehet. Mindennapi tárgyaink a viselkedésünket is átírhatják: szinte más embernek érezzük magunkat egy újonnan vásárolt ruha-összeállításban, vagy profi sízőnek az új szettünk miatt.

 

 

 

A dekorativitástól a kidobhatatlan tárgyaikig

 

Donald A. Norman Design és érzelem című könyvében a design által kiváltott érzelmeket három kategóriába osztja. Zsigeri designként definiálja azokat az érzelmeket, amelyeket a tárgyak megjelenése vált ki belőlünk, működésbeli designnak nevezi a tárgyak hatékonyságából vagy annak hiányából származó érzelmeket, és reflektív designnak a tárgyak önképünkre, személyiségünkre gyakorolt érzelmi hatását. Nézzük meg ezeket a kategóriákat kicsit részletesebben! Hátha közelebb jutunk ahhoz az érthetetlen jelenséghez, miért nem tudjuk például arra rászánni magunkat, hogy kidobjuk régi mobiltelefonunkat.

 

A szépség nem minden

 

A zsigeri design az a kultúrákon átívelő természetes folyamat, amelynek során fiziológiailag érzékenyen reagálunk az erőteljes érzelmi ingerekre. Ezen a szinten a fizikai jellemzők, a kinézet, a tapintás, a hang dominálnak, a zsigeri design az első reakción és az azonnali érzelmi hatáson nyugszik. Ez a kategória leginkább a reklámokban és a gyerekeknek készült termékekben érhető tetten. Nem járunk messze a valóságtól, ha mindezt túl egyszerűnek ítéljük, a designerek sincsenek ezzel másképp. A legtöbbjük törekszik arra, hogy ne „egyszerűen szép” tárgyakat tervezzen.

 

 Kényelem felsőfokon

 

A működésbeli design a használhatóságot állítja a középpontba, ezen a szinten a funkcionalitás és az érthetőség dominál, hiszen ha nem értünk egy terméket, használni sem tudjuk, ami frusztrációhoz vagy dühhöz is vezethet. Az érzékelés is ebbe a kategóriába tartozik, gondoljunk például arra a komfortérzetre, amit egy minden extrával felszerelt zuhanykabinban élünk át. E szint figyelembevétele nagy kihívást jelent a designerek számára, és kizárólag a fogyasztói igények magas szintű felmérésével, a leendő felhasználók bevonásával a tervezési folyamatba valósítható meg, például a prototípusok tesztelésével. Semmi meglepő nincs abban, hogy a működésbeli designnal leggyakrabban a professzionális használatra készült tárgyak között találkozhatunk.

 

Az eldobhatatlanok

 

 A legérdekesebb kategória mindenképpen a reflektív design, hiszen ez a legkevesebbé kiszámítható, és így a legmeglepőbb érzelmi hatások kiváltására képes, amelyeket legtöbbször nem is a tárgyaknak tulajdonítunk. Ez a szint a tárgyakkal való interakcióink történetét foglalja magában. A szép tárgyakat sem csak szépségük miatt preferáljuk, hanem az általuk keltett pozitív érzések miatt. Ezért lehetséges, hogy a nem esztétikus tárgyaink is közel állhatnak a szívünkhöz, hiszen érzelmeink a személyes tapasztalatainkat, asszociációinkat és emlékeinket tükrözik vissza. Csíkszentmihályi Mihály és Eugene Rochberg Halton Tárgyaink tükrében című könyvükben azt tanulmányozták, hogy mi teszi különlegessé használati tárgyainkat. A könyvben ismertetett kutatásuk során a kísérleti személyeket az otthonukban látogatták meg, és mélyinterjúk alapján nyertek értékes információkat a tárgyakhoz fűződő viszonyukról. Megállapították, hogy a lakókhoz közel álló tárgyakat a hozzájuk fűződő történet tette különlegessé. Nem valamely kiemelkedő tulajdonságuk, hanem a hozzájuk társított emlékek és asszociációk miatt tartották egyedinek őket. Egy hölgy számára például azok a székek voltak pótolhatatlanok, amelyek az első, férjével közösen vásárolt bútorai voltak.

 

A rejtély kulcsa

 

Pieter M. A Desmet holland designkutató a design álta kiváltott érzelmek közé sorolja a meglepetést és az érdeklődést is. Előbbi kategóriába sorolható minden olyan tárgy, amely valamely újszerű funkciója miatt kellemes vagy kellemetlen meglepetést szerez nekünk. Az érdeklődés a tárgyak által kiváltott csodálatot, inspirációt vagy unalmat foglalja magában. Olyan tárgyakról van szó, amelyek megnevettetnek, motiválnak vagy stimulálnak minket. Gondoljunk csak a cikk elején említett Alessi-termékekre! Így meg is fejtettük az olasz cég rejtélyét, amely a design mélyebb régióiba vezet bennünket, és felülírja, hogy a tárgyaknak elég funkcionálisnak vagy szépnek lenniük. Az Alessinél valóban tudnak valamit. Azt, hogy a design sokkal több használati tárgynál.

 

Fotó: Wikipedia, Flickr,Alessi

Sándor Anna Sándor Anna cikke 2013. április
címkék:
Design | Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.