"Az interjú után indul az Operába, este az Andrea Chénier-ben énekel egy kisebb szerepet. Idén kapja meg az énekművész diplomáját Szegeden, de már 2014 óta a Magyar Állami Operaház..."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Kálnay Zsófia

Carmen örök

Az interjú után indul az Operába, este az Andrea Chénier-ben énekel egy kisebb szerepet. Idén kapja meg az énekművész diplomáját Szegeden, de már 2014 óta a Magyar Állami Operaház magánénekesnője. Civilben pedig egy elragadó egyéniségű lány.

Imádta nézni Maria Callast felvételeit az interneten Kálnay Zsófia, és tízévesen, hallás után, pár nap alatt megtanulta a Carmen Habanera áriáját. Jó hangja volt, vágyott énekelni, az Operaház gyerekkórusába mégsem vették fel. Ez olyannyira kedvét szegte, hogy váltott: „Tíz évig hegedültem, de csak hobbiszinten. Nem mentem vizsgázni, mert nagyon izgulós voltam. Izzadt a tenyerem, remegett kezem-lábam, ha néztek, ezért csak otthon húzogattam magamnak a nótát.” Az éneklés is folytatódott, de csak otthon. A youtube-on felfedezte magának Cecilia Bartolit, és egyre jobban rajongott az operákért. A lámpaláz nem szűnt meg, de az éneklés vágya ennél is erősebb volt, ez ellen nem tudott tenni.

 

Tizennyolc évesen kezdett énekelni tanulni Szilágyi Erzsébetnél, két év után pedig kitűzte a célt: felvételizni fog a Zeneakadémiára. Édesanyjával nyugdíjas klubokba szerveztek koncerteket, hogy szokja a színpadot, a nyilvánosságot. Tíz koncert után már idegesség és remegés nélkül tudta elénekelni a felvételi műsorát. A Zeneakadémiára ugyan nem, de Szegedre felvették. Aztán jöttek a kisebb szerepek Szegeden meg Békéscsabán, és fokozatosan elmúlt a bénító lámpaláz. „Izgulok most is, de már nem esem pánikba. Nincs már az a kézremegés, hogy ne tudnék megfogni egy poharat. Öt év kellett ehhez.”

 

Carmen egyébként azóta sem hagyja nyugodni. „Ez életem álma. Úgy kísér, hogy én elengedtem, lemondtam róla örökre, amikor a gyerekkórusba sem kerültem be. Pár éve már hívtak a szerepre, akkor korainak éreztem, de lassan már kész leszek rá. Játszom én fiút, meg utcalányt, de valahogy a Nő még csak most jött el.” Amit nagyon magáénak érez, az a Hamupipőke és A sevillai borbély Rosinája, a szíve csücske pedig Cherubino a Figaro házasságából. „A kicsit éles, pregnáns német zene is hívogat, például az Ariadne Naxosban Richard Strausstól. Az olasz operák szerintem a romantikus lelkületem miatt találnak meg, és igazi Mozart-hang sem vagyok, az az eszmei pianissimo nálam mindig másképp fog szólni. A hangom és a testalkatom kicsit keményebb. Inkább lelkileg vagyok Mozart- és Rossini-énekesnő.”

 

 

Szeretné minél többekkel megismertetni az operát, rengeteg ugyanis a műfajjal szembeni előítélet. Arra biztatná az embereket, ne higgyenek a címkézésben, inkább nézzék meg, vajon egy fiatal miért csinálja ezt egyáltalán, mitől izgalmas számára az opera. Már egy saját projekt is megvalósult, filmrendező párjával tavaly készített egy operaklipet. Ezt a fajta népszerűsítést szeretné folytatni az interneten elhelyezhető kis mozgóképekkel, amelyek talán a fiatalokat is megszólítják. És ha nem is vesznek rögtön jegyet az Operába, legalább megnyomják az újrajátszás gombot.

Müller Csilla
"Kultúrarajongóként és Zsófi fotója alapján azt éreztem, hogy nem véletlen a mi párosunk. Aztán az első találkozásunkon megragadott Zsófi szép lelke és, hogy milyen alázat van benne a sikereivel kapcsolatban. Öröm lesz vele a közös “munka” !"