Sikeresen működő társadalmi vállalkozásának nemcsak a jövedelemteremtés a célja: közösséget, lehetőséget és értelmes munkát ad autista tagjainak.
Bátyjáról ötévesen kiderült, hogy autista, és mivel szülei nem találtak megfelelő intézményt számára, többedmagukkal létrehozták a Miskolci Autista Alpítványt, amely igyekszik kiszolgálni az autista emberek teljes értékű életre törekvését. Szalkai Dánielbe tulajdonképpen bele volt kódolva, hogy kötelessége ezzel az üggyel foglalkozni, ezért amint elkezdett önállóan gondolkodni designerként, rögtön tudta, hogy saját eszközeit ennek a célnak a szolgálatába fogja állítani. „A társadalom közel egy százalékát érinti az autizmus valamilyen szinten. Célom, hogy megmozgassam ezt a társadalmi csoportot, és ennél a közel százezer embernél elérjek valamiféle aktitvitást” – mondja. Fel akarja hívni a figyelmet, projektjeivel el akarja érni, hogy a szülők ne gyászként éljék meg azt, ha autista gyerekük van, hanem tudjanak perspektivikusan gondolkodni.
Megálmodott az Alpítványon belül egy műhelyt, amely közösséget, lehetőséget, és munkát ad a sérült munkavállalóknak: a maacraft.org-ban tehetséges művészekkel, designerekkel együtt készíthetnek gyakorlatilag luxus minőségű bútorokat, ékszereket, használati tárgyakat, ezeket aztán értékesítik. A sikeresen működő társadalmi vállalkozásnak nem csupán a jövedelemteremtés a célja, hanem az is, hogy értékes és értelmes, előremutató elfoglaltságot nyújtson a lakóknak.
„A közösség tagjai, akikkel én kvázi dolgoztatok és napi kapcsolatban vagyok, lesznek majd 30, 50, 60 évesek is. Vajon milyen szinten fognak megélni a társdalomban? A mostani elgondolás szerint sehogy. Az út szélén fognak meghalni, hacsak nem vállaljuk fel az ügyüket. Mindenkinek kötelessége felkarolni egy perifériára szorult csoport érdekeit és saját képességeivel támogatni. Legalábbis szerintem ez így természetes” – ez Szalkai Dániel meggyőződése.
Fontosnak tartja megszólítani a többségi társadalmat, de semmiféleképpen nem szánalmat keltve, hanem érzékenyítéssel, hiszen a társadalom az a közeg, amely az autistákat körülveszi és frusztrációt okoz nekik. Ebből a megfontolásból született meg diplomamunkája, a Perceptual Thinkers kollekció. Továbbgondolásaként pedig szeptemberben debütál egy új divatmárka, olyan design- és társdalmi értékeket képviselve, amelyek valójában tesztelni fogják, hogy az emberek mennyire elfogadók. Maguk a termékek magas minőséget képviselnek, hirdetik az autizmussal élő emberek érzékenységét, lehetőséget adnak a donációra, valamint úgy tervezték meg a ruhadarabokat, hogy a vásárlónak lehetősége legyen átérezni, például egy négykarú pulóver segítségével, hogy milyen autistaként élni, érzékelni.
„A design fogalma a fogyasztói társadalom szintjén azt jelenti, hogy alapvető dolgokat, mint bútorokat, használati tárgyakat, ruházatot, épületet eladhatóvá teszünk. Ez a mesterkélt ízlés és tudatosság vonzó egy bizonyos társadalmi és gazdasági rétegnek. Azt hiszem, a mi márkánknak, megvan az ereje ahhoz, hogy a designon kívül a megragadott társadalmi kérdést is vonzóvá tegye.”
Dr. Czine Ágnes "Szalkai Dánielt a művészi érzékenysége különösen alkalmassá teszi arra, hogy az autisták érdekeit képviselje. Mentorként a legnemesebb feladat, hogy segíthessem megvalósulni Daninak és az általa képviselt értéket teremtő kis közösségnek a terveit."