Mindannyian ismerjük azt a különleges érzést, amikor megakad a szemünk egy régóta áhított klasszikus Audrey Hepburnt idéző „kis fekete” ruhán, vagy amikor a kedvenc belga csokoládénk a diétánk kellős közepén valahogy mégis a bevásárlókosarunkban landol. Diadal és lelkesedés érzése keveredik a tömény izgalommal. Természetesen nem titok, hogy önmagunk megajándékozása most is, mint mindig, örömforrás lehet. De mi van akkor, ha ennél többről van szó? Ha a vásárlás tulajdonképpen jó hatással van az egészségünkre is?
A Journal of Consumer Psychology szaklapban néhány éve megjelent tanulmány is erre a következtetésre jutott. Rögtön a rendszeres testmozgás és az egészséges táplálkozás után következik a vásárlás, mely a kutatók szerint nem csupán boldoggá tesz, hanem a depressziót is elűzi. A tanulmány bebizonyította, hogy egy új tárgy kiválasztása boldogságot, sőt kontrollt hozhat az életünkbe, tartósan pozitív hatást gyakorolva a hangulatunkra. A kutatók szerint, ha van is, mindössze kevés negatív érzelmi mellékhatása van a dolognak. A Michigani Egyetem professzorai azt találták, hogy a vásárlás egyfajta kontrollérzetet kelt azáltal, hogy döntéshelyzetek elé állít.
A vásárlásterápiát (az olyan vásárlást, amelyet a szorongás vált ki) sokan illették negatív jelzőkkel, és a fogyasztói magatartás sötét oldalaként tartották számon. A kutatók szerint azonban a vásárlás bizonyos körülmények között hatékony lehet a depresszió elűzésében és a szomorúság minimalizálásában. Azt is megállapították, hogy a folyamat az élet más területein is gyakran okoz teljesítményjavulást. Kit Yarrow, a Golden Gate Egyetem professzora sokáig tanulmányozta a fogyasztói trendeket és a viselkedést, és arra jutott, hogy a vásárlásterápiát alkalmazó emberek nem csupán boldogabbak, de sokkal magabiztosabbak is, hatékonyabbak és kreatívabbak a munkahelyükön.
Egy új munkaruha megvásárlása például segíthet növelni az önbizalmat és a munkahelyi teljesítményt. A Northwestern Egyetem kutatásában azok, akik fehér doktori köpenyt viseltek, jobban teljesítettek a teszteken, mint azok, akik normál utcai ruhában voltak. Valójában egy könyvet igenis meg lehet ítélni a borítója, vagy a mi esetünkben egy embert a cipője, esetleg a ruhája alapján. A Journal of Research egyik tanulmányából kiderül, hogy a kísérletben részt vevők képesek voltak kitalálni a személyek korát, nemét és jövedelmét pusztán a cipőjük láttán.
A vásárlás kiváló módszer a mentális felkészüléshez. Az emberek a boltban elképzelik, hogyan használják majd az adott terméket, ezáltal vizualizálják új életüket is. Ez a módszer segíthet fokozni a teljesítményt, és csökkenti a szorongást. Nem véletlen, hogy életünk két legfontosabb eseménye, azaz a házasság és a gyermekvállalás előtt vásárolunk a legtöbbet. Mindez segít, hogy megkönnyítsük magunknak az átmenetet, és csökkentsük a szorongást a közelgő eseménnyel kapcsolatban. Legyen szó tehát akár gyermekünk kollégiumi szobájának berendezéséről, akár egy új bikini vásárlásáról a nyári vakációra, ha nem is tudatosan, de szinte mindannyian alkalmaztuk már ezt a módszert azért, hogy mentálisan felkészüljünk valamilyen fontos alkalomra.
A vásárlás egyúttal kikapcsol és fiatalít is. Az online vásárlást például a legtöbb szakértő egy mini mentális nyaralásnak tartja. Szerintük kifejezetten pihentető tevékenységről van szó, melyet érdemes alkalmazni, amennyiben nehéz döntés előtt állunk. Tanulmányok bebizonyították, hogy miközben mi valami mást csinálunk, a tudatalattink tovább folytatja a munkát. A folyamat tehát kikapcsol, felfrissít, és új ötleteket adhat.
„Ha a vásárlás jó érzéssel tölt el, élveznünk kell, és nem szabad bűntudatot éreznünk emiatt. Persze nem jó ötlet kizárólag azért vásárolgatni, hogy az ember boldogabbnak érezze magát, vagy hogy több tulajdona legyen, mint másoknak. – Azok, akik társadalmi státuszuk emelése érdekében halmoznak fel javakat, gyorsan magányossá válnak. Ezzel szemben, akik a vásárlás öröméért fogyasztanak, a boldog hedonizmus részeként jó eredményeket értek el a megfigyelés során” – mondta Yarrow.