"Állítólag jó hatással van nem csupán az egészségünkre, hanem a környezetünkre is. De vajon hogyan működik, és a mi a sikerének titka? "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A diéta, amelyről mindenki beszél

Állítólag jó hatással van nem csupán az egészségünkre, hanem a környezetünkre is. De vajon hogyan működik, és a mi a sikerének titka?

Ha rákeresünk az interneten a „clean eating”, vagy „eating clean” kifejezésre, honlapok százaira bukkanhatunk, melyek részletesen ecsetelik a legújabb diétatrend lényegét. Mostanra receptek tömege áll rendelkezésünkre, és szinte minden egészséggel foglalkozó weboldal kínál néhány hasznos tippet, ha „tiszta ékezésre” adnánk a fejünket. Persze valójában egyikünk sem fogyaszt szennyezett élelmiszereket, így sejthető, hogy a „clean” jelző ezúttal az egészséges táplálkozás szinonimája. A psychologytoday.com szerint a clean eating nem csak jól hangzik, de valóban jót is tesz a szervezetünknek, egészen addig, amíg nem esünk túlzásba a „clean” jelmondattal, és ügyelünk arra, hogy étrendünk tartalmazza az összes fontos tápanyagot, illetve kalóriamennyiséget, amelyre szervezetünk megfelelő működéséhez szükségünk van. Olyan hírességek követik irányelveit, mint Gwyneth Paltrow vagy Miranda Kerr és olyan szakácsok rajonganak érte, mint Jamie Oliver.

 

 

A clean eating lényege tulajdonképpen az, hogy a táplálékokat a lehető legteljesebb, legtermészetesebb formájukban fogyasszuk, hozzáadott ízfokozók és adalékanyagok nélkül. A kifejezés sokkal inkább egy hosszú évekre szóló életmódot takar, mintsem rövid távú diétát, egyúttal pedig tartalmazza mindazon irányelveket, amelyeket táplálkozási szakértők az évek folyamán összegyűjtöttek. Bár a tiszta étrend nagy hangsúlyt fektet a növényi élelmiszerekre, nem fogalmaz meg szigorú szabályokat vagy előírásokat a táplálékok típusát illetően, és nem is tilt meg semmit. A receptek között tehát a fagylalt, a pite, a spagetti vagy a csokoládépuding egyaránt helyet kap. A clean eating egyúttal kéz a kézben jár a clean living, vagyis tiszta élet fogalmával. Utóbbi annyit jelent, hogy törekszünk az egészségesebb és zöldebb életmódra, figyelünk környezetünk védelmére is. Legfőbb előnye, hogy hívei szerint a módszer segítségével egészséges módon szabadulhatunk meg a súlyfeleslegtől.

 

A clean eating szerint a hatékony fogyókúrának ugyanis többről kell szólnia az egyszerű kalóriaszámlálásnál. Nem a kalóriák korlátozása a lényeg, hanem hogy jó minőségű élelmiszereket fogyasszunk. Éppen ezért a legjobb, amit tehetünk, ha megtisztítjuk hűtőnket a zsírszegény és cukormentes jelzővel ellátott feldolgozott élelmiszerektől. Ezek a táplálékok ugyanis a clean eating követői szerint gyakran tartalmaznak olyan ismeretlen hangzású összetevőket, amelyek stresszreakciót válthatnak ki a szervezetben. Helyette a kiegyensúlyozott étkezésre kell törekedni, és olyan recepteket érdemes keresni, amelyek egyszerre finomak és egészségesek. A tiszta ékezés alapelve, hogy a friss, természetes élelmiszerek egyúttal sokkal táplálóbbak is, és olyan, a szervezet számára elengedhetetlen összetevőkkel látják el testünket, mint a fehérjék vagy a rostok. Ezek lassítják a cukor lebontását a véráramban, ezáltal pedig megakadályozzák a hirtelen éhségérzetet, amely nassolásra késztet bennünket. A kalóriamennyiség egészséges mérséklésének trükkje tehát az, hogy olyan élelmiszereket választunk, melyek hosszan tartó teltségérzetet biztosítanak.

 

A clean eating érthető módon megköveteli, hogy feldolgozott táplálékok fogyasztása helyett az ételeink nagy részét mi magunk készítsük el. Az amerikai élelmiszer-szakértő Michael Pollan szerint folyamatosan növekvő derékbőségünk hátterében az áll, hogy mostanra egyre kevesebben hajlandók igazi ételeket főzni – olvashatjuk a brit mirror.co.uk weboldalon. Mint mondja, az otthoni főzés ritkulása egyenes arányban áll az elhízottak számának növekedésével. Mostanra a különböző tanulmányoknak és kísérleti eredményeknek köszönhetően közismert tény, hogy a teljes kiőrlésű szénhidrátban, dióban, gyümölcsökben és zöldségekben gazadag, illetve készételekben, gyorsélelmiszerekben szegény étrend csökkentheti az olyan betegségek kialakulásának esélyét, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség vagy a rák. A clean eating a megjelenésünkre is jó hatással lehet, segít, hogy bőrünk tiszta és ragyogó legyen, hajunk pedig erős és fényes.

 

A legfontosabb „clean eating” szabályok


Az első clean eating-szabály, hogy kerüljük a feldolgozott, csomagolt élelmiszereket! Ha mégis csomagolt élelmiszer mellett döntünk, ügyeljünk arra, hogy a leírás ismert neveket tartalmazzon, amelyek adott esetben a saját konyhánkban is megtalálhatók. 

 

A főzés során nem kell túl bonyolult receptekre gondolni, elég, ha ügyelünk arra, hogy étrendünk megfelelő mennyiségű teljes kiőrlésű gabonát, sovány fehérjét, vitaminokat, ásványi anyagokat, fitokemikáliákat, rostokat, fehérjét, hüvelyeseket, illetve egészséges zsírokat biztosítson. Érdemes emellett a növényi alapú táplálékok fogyasztását megemelni, a húsféléket pedig visszaszorítani. A babból, a lencséből, a borsóból, a zabból, a tönkölyből, valamint a dióból ugyanúgy fehérjéhez juthatunk. Az a diéta, amely gazdag növényi fehérjékben, és alacsony állati eredetű táplálékokban, a környezet számára is előnyösebb.

 

A clean eating szerint érdemes időt szánnunk az étkezésekre, minél gyorsabban eszünk ugyanis, annál több kalóriát fogyasztunk el. A táplálkozás rendszeressége szintén kiemelten fontos. Ezáltal ugyanis hatékonyabban szabályozhatjuk vércukorszintünket, és megfékezhetjük a farkaséhséget. A legjobb, amit tehetünk, ha hallgatunk a testünkre, és csak akkor eszünk, amikor valóban éhesek vagyunk. Ennek mentén a clean eating nem szab meg előre pontos mennyiségeket, hiszen alapja, hogy a természetes éhségérzetre kell támaszkodunk. Nagy hangsúlyt fektet viszont a helyi ételekre, amelyek közeli farmokról, pékségekből származnak, és sokkal kisebb utat tesznek meg a termőföldektől az asztalunkig. Ezáltal frissebbek, jobban megőrzik tápanyagaikat, és ízletesebbek is, mint azok az ételek, amelyek nagyobb kereskedelmi gazdaságokból, gyárakból származnak.

 

Ebben az esetben is igaz azonban a mondás, miszerint jóból is megárt a sok. A clean eating egyesek számára rögeszmévé válhat, emiatt egyre nehezebben találna olyan élelmiszereket, amelyeket szívesen fogyasztanak, végül pedig saját szigorú diétás szabályaik rabjává válnak, tönkretéve ezzel akár kapcsolataikat is. A legfontosabb tehát, hogy mindig ügyeljünk arra az ésszerű határra, amely elválasztja egymástól az egészséges életmódot és a megszállottságot. 

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2017. július
címkék:
Egészség
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.