Az Emirates közel negyven évvel ezelőtti alapítása óta hatalmas utat tett meg. 260 széles törzsű repülőgépből álló flottája 133 úti célra repül, ami több ezer járatot jelent naponta, de a lényeg ennek ellenére nem változott: az ügyfelek maradéktalan elégedettsége továbbra is az egyik legfontosabb prioritásuk, induljon járatuk bárhonnan is a világban. A szolgáltatási palettájuk alappillére a Business Class, ami ma már nem egyszerűen felsőkategóriás kényelmet és különleges gasztronómiai élményeket jelent, hanem egy olyan szolgáltatáscsomagot, amely már jóval a felszállás előtt elkezdődik, és a landolás után sem ér véget.
Az üzleti utazók körében az egyik legkedveltebb géptípus a Boeing 777, nem véletlen, hogy az Emirates üzemelteti a világ legnagyobb 777-es flottáját, ami több mint 150 gépet jelent. Ez jelenleg a legnagyobb kéthajtóműves utasszállító repülőgép, a szakemberek szívesen hivatkoznak rá, mint a Boeing „hetedik csodájára”. Többféle specifikációja is létezik, a 777-300ER akár 14 600 kilométert is képes leszállás nélkül megtenni.
Az Emirates mégsem modern gépparkjának köszönhetően vívta ki helyét a legjobbak elit klubjában, hanem a szolgáltatások, a vendégszeretet és az utazási élmény magas szintű elegyével. A közelmúltban újratervezett Business Classon nem egyszerűen ülések kaptak helyet, hiszen akár teljesen fekvő helyzetben is pihenhetünk utunk során. Minden elérhető közelségben van – minden helyhez jár az egyéni minibár, fedélzeti szórakoztató rendszer – az ICE ötezer címes audio és video könyvtár havonta több száz új filmmel bővül, a képernyő is hatalmas, 23 colos. A 777-eseken – típustól függően – hat vagy hét Business Class ülést helyeznek el egy sorban; szembetűnő a különbség, hisz a szélestörzsű gépek turistaosztályain jellemzően tíz ülés kap helyet egymás mellett.
Az üzleti osztályon utazók természetesen elsőbbséget élveznek beszálláskor, és amint kényelembe helyezik magukat a légiutaskísérők máris frissítőket és champagne-t kínálnak számukra: a jéghideg francia Moёt-t vagy Veuve Clicquot-t ízlelve biztosak lehetünk benne, hogy utazásunk igazi gasztronómiai élmény is lesz egyben. Az ételkínálat pazar, mint egy fine dining étteremben. De még ebben is van egy kis plusz. Már foglaláskor előre jelezhetjük, hogy pontosan mire vágyunk a széles kínálatból: tengeri fogásokra áhítozunk, esetleg gluténmentes vagy épp vegán, halal vagy kosher konyha szerint étkezünk? Velünk utazó csemetéink számára külön gyerekmenüt kérhetünk, és ha egy különleges alkalmat ünnepelnénk a fedélzeten arra is felkészültek: tortával kedveskednek számunkra.
Ahogy a hatalmas géptörzs a levegőbe emelkedik, folytatódik a figyelmes gondoskodás. Puha, forró kendőkkel frissíthetjük fel magunkat, megtörölhetjük arcunkat és kezünket, hogy utána belemerüljünk az étlap tanulmányozásába. Ha előzetesen nem választottunk, a fedélzeten dönthetjük el, milyen fogásokra vágyunk utazásunk során. Egyik alkalommal a koktéllap impozáns választékában nem szereplő italt kértünk. S mivel az alapanyagok rendelkezésre álltak, a légiutaskísérő percek múltával széles mosollyal és a kért koktélokkal tért vissza. Megannyi apró figyelmes gesztus, amellyel a rendkívül képzett, készséges és figyelmes személyzet gondoskodik arról, hogy minden az egyéni igényeink szerint történjen az út során.
Mint a filmeken
A mozifilmekben az üzleti osztályról kiszálló utasok mindig úgy néznek ki, mintha egy jóízű alvás után elolvasták volna a híreket, megreggeliztek volna, majd felfrissítették volna magukat. Mosolyognak, jól néznek és cseppet sem látszik rajtuk, hogy 8-10 órás utazás van mögöttük. Lehetséges ez? Nos, az Emirates erre törekszik. A hosszú távú repülőutakon minden utas kap egy kis csomagot: a Bvlgari olasz luxusmárka Aqua Pour Homme és Omnia Crystalline kollekciójába kézitükröt, arc- és testápolót, fogápoló készletet, ajakbalzsamot, borotvahabot és még sok mást rejtettek. Apróságok, amelyek, ha nem is életmentőek, de hozzájárulnak jó közérzetünkhöz. A gyűjtők kedvéért négy különféle készletet alkottak meg.
A másik ilyen „apróság” a kávé. Sokan tapasztalták már, hogy a repülőn felszolgált kávé nem az igazi, amiről a közvélekedés szerint a víztartályok a felelősek. Nos, a Közel-Kelet több mint 500 éves kávéfogyasztási kultúrával rendelkezik, a világ első kávéházai is itt jöttek létre. Az Emirates a bizonyíték, hogy igenis lehetséges a kávékultúrát a felhők felett hitelesen és magas színvonalon képviselni, valódi élménnyé varázsolni. A légiutas-kísérők barista képzésen vesznek részt, ahol megismerkednek a kávé eredetével, a különféle keverékekkel, és az eltérő készítési módokkal, a gyakorlati rész során pedig elsajátítják, miként kell a különböző kávétípusokat tökéletesen elkészíteni és felszolgálni – beleértve az Emirates jellegzetes arab kávéját is.
A professzionális kávé főzéséhez elengedhetetlen a kiváló minőségű víz, amit a légitársaság fedélzeti víztartályai garantálnak. Az Emirates ugyanis rendszeres ellenőrzéssel, fertőtlenítéssel, és karbantartással biztosítja, hogy a repülőgépein mindig kifogástalan legyen az ivóvíz. Az utasok korlátlanul rendelhetnek koffeinmentes kávét, cappuccinót, jeges americanót, eszpresszót, macchiatót vagy kardamommal és sáfránnyal készült arab kávét. Az igazi ínyencek még egy selymes kávédesszertet is kipróbálhatnak, az affogato al cafét, amely krémes fagylaltból és eszpresszóból áll. A felszolgált kávék az 1895-ben alapított Lavazza márka dió- és juharszirup vagy kakaó és fekete bors jegyekkel rendelkező termékeiből készülnek.
Az Emirates másik jelentős kávébeszállító partnere az Egyesült Arab Emírségek Coffee Planet vállalata, amely több mint 23 országból szerzi be a kávészemeket. Az elmúlt évtizedben a légitársaság utasai számára számos kávékülönlegességet állítottak össze olyan jeles alkalmakra, mint a karácsony vagy a Valentin-nap, a rózsás mokka vagy az orange crush latte italok formájában.
Az élmények felszállás előtt kezdődnek
Az utazás az Emirates Business Class osztályán már az otthonunk vagy a munkahelyünk ajtajában elkezdődik; a légitársaság privát sofőrt küld értünk, aki a reptérre vagy landolás után a kívánt helyre szállít bennünket. Ez a szolgáltatás Budapesten is elérhető, 80 km-es körzeten belül. A reptérre érdemes egy kicsivel korábban érkezni, az Emirates Business Class utasai a reptéri businessvárók nagyra becsült vendégei, ahol a humuszos, grillezett mediterrán zöldségekkel töltött wrap vagy saláta éppúgy a kínálat része, mint a skót füstölt lazac, a fehérített brokkolivirágok brazil dióval, a gluténmentes muffin és még sorolhatnánk az ínycsiklandozóbbnál ínycsiklandozóbb ételeket és italokat.
Az Emirates követi az aktuális trendeket, és odafigyel utasai egészségére. Kiváló példa erre a dubaji Business Lounge Egészségközpontja, mely a gasztronómiai élmény mellett egészséges ételeivel – friss gyümölcsök, turmixok, gyümölcslevek és szuperélelmiszerek – kényezteti az őket választókat. A minőségi kávé nem csak a gépek fedélzetén, hanem a lounge-okban is jár az Emirates Business Class utasoknak; a közelmúltban mutatták be az ínyenc utasokra gondolva a selymes kolumbiai Huila Buenavistát, amelynek édes kakaóbab és virágos, valamint sárgabarack, szőlő, szeder és grapefruit jegyei vannak, továbbá az enyhén gyümölcsös és karamellás aromával rendelkező, bársonyos Burundi Nyagishiru kávét. Ezek után nem csoda, hogy az Emirates a gépeken és a lounge-okban évente 17 tonna kávébabból készíti a fent említett finomságokat.
A légitársaságnak arról is van víziója, hogy miként képzeli el az üzleti utasok utazását a jövőben; a dubaji reptéren már működik a kényeztető spa. Azoknak pedig, akik a felszállás előtt még dolgozni vagy pihenni akarnak, külön csendes sarkokat alakítottak ki, ahol az üzletemberek senkitől sem zavartatva dolgozhatnak.
Attól a pillanattól kezdve, hogy kiválasztottuk, az Emirates több ezer járata közül melyikre váltunk Business Class jegyet, a légitársaság átveszi tőlünk a további ügyek intézését: gondoskodik a csomagokról, sofőrt küld értünk, kényeztet bennünket a business lounge-ban, majd a fedélzeten. Ez a hagyományos közel-keleti vendégszeretet mai formája és egyben tökélyre fejlesztése: sok apró részlet, kifinomultság, észrevétlen törődés. Az Emirates arra törekszik, hogy az utasai arra fókuszáljanak, ami igazán fontos: minőségi időt tölthessenek el munkával, szórakozással, kikapcsolódással, alvással, utazzanak egyedül vagy a szeretteik körében.
Töretlen fejlődés, ambiciózus célok
A dubaji székhelyű Emirates az Egyesült Arab Emírségek legismertebb, és egyben a világ egyik legnagyobb légitársasága. Tavalyi forgalmuk 16.1 milliárd dollár volt, ami forintban… igazából nem is érdemes átszámolni. Ennél lényegesen többet árul el róluk, hogy a 2023. április 30-án zárult tavalyi üzleti évben 43,6 millió embert szállítottak szerte a világban. Ez olyan sok utas, mintha három teljes éven keresztül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megfordult valamennyi járatot kizárólag az Emirates indítaná, és akkor az áruszállítást még nem is említettük.
A történet 1984‑ben kezdődött. Az Egyesült Arab Emírségek védelmi minisztere, egyben a dubaji uralkodói család tagja, Mohammed bin Rashid Al Maktoum felkérte a jónevű légügyi szakembert, Sir Maurice Flanagant, hogy készítse elő egy légitársaság alapításának tervét. Még ugyanebben az évben elkészült egy átfogó üzleti terv; az új légitársaság az „Emirates” nevet kapta. 1985. október 25‑én elindult az első kereskedelmi járat Karacsiba és Mumbaiba. A kezdeti években bérelt gépekkel repültek, a jól bevált Boeing 737‑est és az Airbus 300 B4‑es típust választották. 1987-ben az Airbus toulouse-i főhadiszállásán vették át az első saját gépüket, ami egy Airbus A310-304-es volt. Az Emirates működésének első 5 évében 14 úti célra kínált járatokat, de gyorsan bővültek, először Ázsiát fedték le, majd a világ meghódítása következett.
Az ambiciózus célokat akkor sokan megmosolyogták, de ma az Emirates ott van a világ legnagyobb és legjobb légitársaságai között. Október elején jelentették be, hogy a kaliforniai Long Beachen megrendezett 2024-es APEX/IFSA* díjátadón az Emirates légitársaságot a 2024-es APEX World Class Airline kategória győztesévé koronázták a kiemelkedő vendégélményért és ügyfélkiszolgálásért. A bíráló bizottság a szolgáltatás minősége mellett egy sor egyéb szempontot is figyel ilyenkor, és eddig mindössze nyolc légitársaság kapta meg az elismerést.
*IFSA: International Flight Services Association, APEX: Airline Passenger Experience Association