"Nincs olyan hónap, évszak, amikor Prága nem tartogat meglepetéseket. Tartogass ajándékba te is egy utazást az arany városba."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Mindig lenyűgöz: Prága

Nincs olyan hónap, évszak, amikor Prága nem tartogat meglepetéseket. Tartogass ajándékba te is egy utazást az arany városba.

„A Szent György térről már ráláthattam a székesegyház keleti oldalára. Nem szeretem túlzottan ezt a nézetet, talán azért, mert a tornyokkal díszített hajó a támpillérek erdejével már gyerekkoromban is óriási és sötét fakoronára emlékeztetett; a kúszólevelekkel díszített fiálék az épület körül akárha cserjék lennének, a tornyok pedig nyesett koronájú fák, amelyekből valaki észrevétlen figyeli, ahogy az ember a távolból közelít. Mindig is ez volt az érzésem, és soha nem tudtam levetkőzni, még ha a katedrálist a folyó túlpartjáról néztem is, viszonozta a tekintetemet: amott állsz, tudok rólad, ne gondold, hogy megszökhetsz” – írja Miloš Urban kortárs cseh író, aki magyarul is olvasható, időnként horrorisztikus regényeivel hajt fejet Prága építészeti öröksége előtt.

 

 

Ezzel a rabságérzettel persze nemcsak az abszurd és szatirikus szövegeiről ismert író van így. Prága nem enged, fogva tart. Már első találkozáskor könnyen adja magát, és ezt a könnyedséget akkor sem veszíti el, amikor egyre mélyebbre hatolunk a város jelenébe és múltjába. Észre sem vesszük, már bezárult fölöttünk az aranykapu, amely örökre az „arany városba” zárja emlékezetünk egy darabját.

 

 

Kevés helyen érezhetjük azt, amit a Morva partján sorakozó gótikus és posztmodern tornyok között: egyszerre vagyunk egy lüktető modern nagyvárosban és egy fényes történelmi múlttal rendelkező kulturális központban. Prágában az ellentmondások kikerekednek: a kisvárosi hangulat és a metropolisz, a kultúrák keveredése és a nemzeti öntudat, a provincializmus és a birodalmi fényűzés, a társadalmi, szociális problémák és a fejlődés, a kortárs kísérletező szellem és a hagyományőrzés egymással karöltve válik egységes egésszé.

 

Nemzeti Galéria

 

A város több mint ezeréves múltjában minden történeti kor nyomot hagyott, itt nem bontottak, hogy parkokat, körutakat építsenek, hanem minden korszak egyfajta türelemmel, integrációs kedvvel fordult a megelőző idők örökségéhez. A „városok királynőjeként” is emlegetett helyen az időutazás hasonlata mégsem kerülhet szóba: a kulturális örökség minden egyes darabkája – a kortárs irodalomhoz hasonlóan – újra és újra helyet követel magának az ott élők és az odalátogatók életében, teljes valóságában ékelődik a jelenbe.

 

Lennon-fal: 1980 óta a szabad véleménynyilvánítás helye

 

Folyamatosan épülő város

 

Csak Prágában fordulhat elő, hogy az Újvárosként emlegetett rész is több mint félezer éves: IV. Károly alapította 1348-ban. A szomszédos óváros még régebbi, s a prágai vár, a Hradzsin 1320 óta állja a sarat, a Moldvát pedig már 1170 körül kőhíd ívelte át. Ezt, a Judit-hidat, amely egyébként Európa második kőhídja volt – még 1342-ben elsodorta a megáradt folyó, így a csehek kénytelenek voltak felhúzni a mára a kontinens egyik legörebbjeként számon tartott Károly-hidat. Bármennyire turistaközhelynek tűnik is a híd, emblematikus jelentését akkor értjük meg, ha közelebbről vesszük szemügyre a rajta sorakozó szobrokat.

 

 

A gótikus hidat szegélyező alkotások folyamatosan változnak, az elsők elvesztek, helyükre barokk formák kerültek. Az utolsó szoborcsoport, Cirill és Metód alakja, 1938-ban lépett be a Morva fölötti panteonba. Ha még egy kortárs alkotás is idekerülhetne – a hídon munkáikat áruló képzőművészeken kívül –, akkor az építménynél semmi sem szimbolizálná jobban a cseh főváros időkön átívelő valóságát, és a teljes pusztításokat elkerülő történelmét.

 

1 | 2 | 3 | 4 | tovább
Berényi Mariann Berényi Mariann cikke 2012. december
címkék:
Prága | Utazás
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.