"A mindentudás lehetetlen, a nemtudás egyenesen szorongató: ez a FOMO. Aki nem hallott róla, máris lemaradt valamiről."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

FOMO sapiens, a 21.századi ember

A mindentudás lehetetlen, a nemtudás egyenesen szorongató: ez a FOMO. Aki nem hallott róla, máris lemaradt valamiről.

Ádám és Éva büntetése a tudás almájáért cserébe az volt, hogy kiűzettek a Paradicsomból, a miénk pedig egy szorongás, a FOMO. A Fear Of Missing Out (félelem attól, hogy kimaradunk valamiből) betűiből álló mozaikszó azonban nem egyszerűen kíváncsiságot takar. Sokkal inkább huszonnégy órás készültséget, hogy ott légy, ahol a fontos dolgok történnek, mindent láss, hallj és tudj. A modern Síváknak ugyanis nemcsak nyolc kar kell, de egyszerre legalább nyolc helyen szeretnének jelen lenni. Holott akárhogy is számoljuk, statisztikailag szinte mindenről lemaradunk. Képtelenség az összes jó könyvet elolvasni, meghallgatni a legmenőbb cd-ket, koncertre, színházba és buliba járni, miközben dolgozni kellene, gyereket nevelni vagy éppen csak aludni.

 

 

Bár az elnevezés új, a FOMO nem teljesen mai jelenség. „Bizonyos értelemben mindig is létezett, már az ókorban is –avat be Szvetelszky Zsuzsanna kommunikációkutató. – Az emberek akkor is azt érezték, hogy oda kell menniük, ahol a dolgok történtek: a vadembert, a szakállas nőt akkor is mindenki látni akarta.” Az emberi természet az évezredek alatt ugyan nemigen változott, de a kommunikáció formái annál többet.  A Facebooknak, a Twitternek és a többi közösségi médiumnak köszönhetően még tájékozottabbak vagyunk afelől, hogy mi történik a világban mellettünk- és nélkülünk.

 

Egy kattintással könnyen elérhetővé vált miriádnyi áru és élmény, amelyek között látszólag könnyebben választhatunk. De csupán látszólag, mert a tudat, hogy mindent megszerezhetünk, és virtuálisan ott lehetünk mindenhol: illúzió. „Az időnk véges, fizikailag lehetetlenség mindenhol jelen lenni és a figyelem energiát követel az agytól” – emlékeztet Szvetelszky Zsuzsanna. Azért mi mégis megpróbálunk felszínen maradni a folyamatos híráramlásban, legyen szó tőzsdehírekről, a barátok nyaralásáról vagy karácsonyi videóvírusról: ebben az évben az eladott okostelefonok száma meghaladta a laptopokét.

ILLÚZIÓK CSAPDÁJÁBAN
A tudat, hogy mindent megszerezhetünk, és virtuálisan ott lehetünk mindenhol: illúzió. Az időnk véges, fizikailag lehetetlenség mindenhol jelen lenni és a figyelem energiát követel az agytól.

„A huszadik század egyik fontos üzenete az volt, hogy információ garantálja a fennmaradásunkat. A mai ember azt éli meg, hogy ha nem elég jól informált, lemarad. Ettől még jobban «felpörög», azonban sosem lesz elégedett. A hiányérzet állandó, mert mindig történik valami, amiről nem tud, ahová nem mehet el”- ad magyarázatot a mindentudás szándékára a kutató. Miközben az ismerősök képeit, update-jeit nézegetjük, az mocorog bennünk, hogy talán nem jó döntést hoztunk; nem azt kellene csinálnunk, amiben épp benne vagyunk.

 

És ez vonatkozik az élet többi területére is, nem csak a péntek estére. A volt osztálytárs, aki három kisgyerekkel körülvéve mosolyog a fotón, ha csak egy pillanatra is, de elbizonytalaníthat, hogy valóban a karrierépítés volt-e a jó döntés, még akkor is, ha minden lépésünk ez irányba mutat. Kétségtelen, a választás luxusa stresszel jár, hiszen egyúttal a többi lehetőségről le kell mondanunk.

Iván Viktória Iván Viktória cikke 2013. december
címkék:
Lélek | Stressz | Tendencia
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.