"40 ezer magyar családi vállalkozásban döntik el a közeljövőben: az utódok továbbviszik, eladják vagy megszüntetik a céget."

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Utódlás vagy eladás?

40 ezer magyar családi vállalkozásban döntik el a közeljövőben: az utódok továbbviszik, eladják vagy megszüntetik a céget.

Szakértők szerint három kulcs nyitja a nemzedékeken átívelő családi vállalkozások esetében a generációváltásához szükséges kaput. Az első: az alapítótól függetlenné kell tenni a cég működését. Történhet ez szervezetátalakítással, a döntési jogkörök szétosztásával, mellyel a vállalkozás önjáróvá válhat. Ha nincs utódjelölt családtag, akkor független menedzsmentcsapatot kell felépíteni, de a vállalatot akár el is lehet adni. A második: őszintén fel kell tárni a családi vállalkozások érzelmi, emberi kapcsolati rendszerének sérülékenységét. Az elődnek és az utódjelöltnek, utódjelölteknek át kell beszéni, meg kell vitatni egymással szembeni félelmeiket, sérelmeiket, elégedetlenségeiket.

A harmadik: meg kell teremteni családon, cégen belül a kölcsönös tiszteletet, bizalmat, és ki kell alakítani a jövőképet. Közösen kell határozni a tervezett jövőről az egyéni szándékok, a kölcsönös érdekek és a reális lehetőségek figyelembevételével.

 

A titok nyitja

 

Mindez megfogalmazódott az év elején A sikeres generációváltás titka – Három kulcs nyitja! címmel megrendezett budapesti konferencián. A meghívott előadók e három kérdéskörre fűzték fel gondolataikat.

 

Több szakértő is az első kulcs részleteiről beszélt. Pálos Ildikó szervezetfejlesztő azt hangsúlyozta, hogy egy cégben a leendő utódok – legyenek gyermekek, unokák –, többnyire nincsenek felkészülve a családi vállalkozás irányításának folytatására, mert nincs hozzá szakértelmük, idejük, affinitásuk. Ők azok, akik miatt a családfő úgy dönthet, hogy utódlás helyett eladja a vállalkozását. De határozhat úgy is, hogy egy menedzsmentre bízza a családi cég működését. Bármi is legyen a végső döntés, a stafétabot átadása vagy a vállalkozás értékesítése előtt szükség van a cég átvilágítására, a javak, értékek pontos számbavételére, a vállalati és a magánvagyon szétválasztására.

 

Nem pozitív és nem diszkrimináció

 

Mindez azonban nem olcsó mulatság. Erre már a Családi Vállalkozások Országos Egyesületének elnöke hívta fel a figyelmet. Rudas László kiemelte, tipikus, hogy a szabályok maradéktalan betartása mellett is a vállalati és a magánvagyon összekeveredett. A termelés például a családi ingatlanon folyik, a vállalat autóját magáncélokra is használják. A vagyonelemek kettébontásán túl szükség van a cég pontos feltérképezésére. A családi vállalkozások fennmaradásához pozitív diszkriminációra lenne szükség a szabályozásban – fogalmazott az elnök.

 

Miközben a családi vállalkozások jó része a generációváltás kérdéseire igyekszik koncentrálni, gyakran hasznosabb, ha a túlélésre fordítja figyelmét. A megváltozott gazdasági környezet, az energiaárrobbanás veszteségbe taszíthatja a családra épülő vállalatokat is. Az elnök, aki maga is családi vállalkozást működtet, és a generációváltás idejét éli, úgy ítéli meg, hogy előadásának címével ellentétben valójában nem pozitív és nem diszkrimináció az, amit javasol. Szektorsemlegesen, normatív pályázati forrással kellene támogatást nyújtani a generációváltás előtt álló családi vállalkozásokat a túléléshez, vagy egy eladás előtti holdingstruktúra kiépítéséhez. A forrás mértéke függhetne a forgalomtól, az alkalmazotti létszámtól, az addigi adózási fegyelemtől. Rudas László a magánszemélyekkel egyenlő adózási elbírálást tartana igazságosnak. Példája: ha egy állampolgár vásárol egy ingatlant, öt év után már adómentes értékesítheti, de egy családi cég esetében a teljes különbözet után adózni kell, akár harminc év is eltelhetett az ingatlanépítés, -vásárlás és az eladás között. „Miért ne lehetne öt év után adómentesen értékesíteni egy vállalkozásban lévő ingatlant is?” – teszi fel a kérdést. Azt is javasolja, hogy a családtagok vagy a menedzsment tagjai kaphassanak kamatmentes, hosszútávú finanszírozást, hogy kivásárolhassák a tulajdonostól céget.

Ugyan volt ilyen kezdeményezés, a generációváltási tőkeprogram a Magyar Fejlesztési Banktól, ám megítélése szerint az volt vele a baj, hogy a pénzt épp a családtagoknak nem lehetett céges kivásárlásra felhasználni.

 

Százezrek sorsa múlik a sikeres generációváltáson

 

A közeljövőben 40 ezer családi cégnek kellene átesnie generációváltáson. Az elnök számításai szerint, ha egy-egy ilyen vállalkozás csak 10 alkalmazottat foglalkoztat (van, amelyik jóval többet), az összességében már legalább négyszázezer munkavállalót jelent. S ha azok családtagjait is hozzászámítjuk, már döbbenetes számok jönnek ki. „Értsék meg, nem a jólétünkért emelünk szót, nem a mi jólétünkről van szó” – emelte fel az elnök a hangját előadásában, figyelmeztetve: ha a családi vállalkozások jó része a generációváltás levezénylése helyett kénytelen lesz bezárni, az az egész magyar gazdaságra és társadalomra kedvezőtlen hatással lesz.

Falus Tamás Falus Tamás cikke 2023. szeptember
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.