"Émelyítően aranyos és meglepően furcsa. Hódít a twee stílus, nemcsak a divatban, de a popkultúrában is. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Hogyan kell tweenek lenni?

Émelyítően aranyos és meglepően furcsa. Hódít a twee stílus, nemcsak a divatban, de a popkultúrában is.

„Igazi álmodozó!” – így írja le a feltörekvő designercsillag Ryan Lo legújabb kollekcióját, amelynek témája nem más, mint a sellővilág. A tervező számára fagylaltszínű kabátjai, rózsaszín cicafül fejdíszei és Pan Péter-gallérjai hozták meg az igazi hírnevet. Elsőre mindez talán túl édeskésnek, túl rózsaszínnek, vagy soknak hangzik – méghozzá azért, mert az is, annak kell lennie, ettől igazán „twee”!

 

 

Lo, aki nemrégiben átvette a NewGen-díjat a londoni divathéten, csupán egy azon tervezők sokaságából, akik az új divathóbortnak hódolnak. A twee kezdetben szépet, kedveset jelentett, és arra a hangra utalt, amelyet a kisgyerekek adnak ki, amikor megpróbálják kimondani az angol édes, azaz sweet szócskát. Utáljuk vagy szeressük, ma már nincs előle menekvés. A stílus villámgyorsan fashonista követőkre talált, az élükön olyan nagy márkákkal és tervezőkkel, mint Miu Miu, Markus Lupfer vagy Meadham Kirchoff. Miu Miu 2013-as kampányához a képeket Steven Meisel készítette a twee stílus elveit követve. A kissé szeszélyes, mesebeli összeállítások az őszi divat középpontjába kerültek. Bizonyíték erre a Dolce&Gabbana arany színű selyemcsuklyái, vagy Saint Laurennek a Piroska és a farkas ihlette ruhái. A hóbort nem csupán a divat magasabb köreiben aratott sikert, de eljutott a mainstreambe is, cicás, kiskutyás, baglyos és más aranyos motívumokkal díszített pólók képében. A stílus a lakberendezés világát is meghódította. A Cath Kidston márka nemrégiben cuki pöttyös konyharuhákkal és virágos kéztörlőkkel rukkolt elő. De most nem csupán a ruházat és a lakberendezés világáról van szó, a cukiság mindenhol jelen van a kultúránkban, a smiley-arcocskáktól a cukorkaszínű emojikon át egészen az imádnivaló kiskutya- és kismacskaképek tengeréig az interneten.

 

A stílus sikere mögött


A tévéképernyő és mozivászon lassan feltartóztathatatlanul megtelik cuki „Manic Pixie Dreamgirl” típusú lányokkal. A kifejezést a filmkritikus Nathan Rabin alkotta meg, és általában pezsgő, fiatalos, szinte túlvilági lányokra használjuk. Natalie Portman a Régi környékben és Zooey Deschanel az 500 nap nyár című filmben tökéletesen reprezentálja ezt a típust. Ha tweeről van szó, természetesen nem szabad elfeledkeznünk Wes Anderson rendezőről sem. Láthatóan a Holdfény királyság és a Grand Hotel Budapest képvilágát is a twee-hóbortnak megfelelően alakotta meg.

 

A twee maga nem új a zenevilágban. A twee-pop stílusú dalok többsége szerelemmel, gyermekkori emlékekkel és más „aranyos” témákkal foglalkozik. A műfaj visszavezethető a punkra, a legtöbb twee jellegű banda nagyrészt lányokból áll, és egyszerű számokat játszik. Sokak szerint népszerűségét a stílus felszabadító hatásának és humorának köszönheti. Ugyanakkor a twee viseléséhez rengeteg önbizalomra van szükség. Ha azonban tudjuk viselni, felszabadíthat, humort és jókedvet csempészhet a mindennapjainkba. A twee viselet valószínűleg a japán kultúrában gyökerezik, ahol „kawaii”-nak nevezik, és szerves része a japán anime rajzfilmeknek meg a mangának.

 

 

Twee a divatban


A Meadham Kirchoff elismert terveződuóját elsők között ihlette meg a stílus. Elmondták, hogy mindig is nagyon tetszett nekik a japán kawaii és a Hello Kitty márka. A designerek azonban nem csupán a cukisága miatt kedvelik a tweet, hanem lázadó hangulata, ellentmondásossága miatt is. Szerintük a lázadó szellemű lányok ügyesen kombinálják gyermekkoruk darabjait és azok szimbólumait, ami nagy hatást gyakorolt rájuk.

A lányos stílus szabályai a NewGen tervezője szerint mostanra megváltoztak. A designer őszi/téli kollekciójának elengedhetetlen eleme volt a pöttyös műanyag esőkabát és a kötényruha. „Lassan, de biztosan elmozdulunk attól az elavult, régimódi felfogástól, hogy a »kornak megfelelő« módon kell öltözködni. Egy 16 éves és egy 60 éves is viselheti ugyanazt az esőkabátot, a lényeg mindössze annyi, hogy illeszkedjen az alakjukhoz és a személyiségükhöz. 60 felett is lehetünk vibrálóak és fiatalosak!” – nyilatkozta Danielle Romeril.

 

 

De vajon miért most került reflektorfénybe a twee-irányzat? A tervezők szerint minden új trend egyfajta reakció az előzőre. A korábbi szexis minimalizmus után az újdonság erejével hat egy vidám, friss, könnyed és optimista stílus. Túl sok komoly és szomorú dologgal találkozunk az életünkben. A divat az önkifejezésről szól, arról, hogy hagyjuk, a ruhák mondják ki helyettünk azt, amit nehezen tudunk szavakba önteni. 

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2014. szeptember
címkék:
Divat
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.