Ahogyan a városok egyre terebélyesednek, lakosságuk száma nő, a kerékpárok úgy töltenek be egyre fontosabb szerepet, hiszen a gazdasági élet szerves alkotóelemei, és a kulturális élet egyik központi vénáját alkotják. A bicikli mint közlekedési eszköz egyre gyakoribb a mindennapi életben, ezt befolyásolja a benzinárak, illetve a fogyasztók környezettudatosságának növekedése.
Ezen túllépve azonban a biciklis közlekedés nem csupán közlekedési forma, hanem életstílus, az identitás egyik jellemző kifejezőeszköze. Új és növekvő piaccal állunk szemben és e piac szereplőinek különleges igényeik vannak: a technika, a biztonság, a ruházat, a stílus, az idő-gyorsaság – mind olyan területek, amelyek folyamatos figyelem és fejlesztés alatt állnak.
Luxus szettben bringapólózhatunk
Svéd tervezők kutatása során kiderült, miért nem szeretnek az emberek bukósisakot hordani a biciklizéshez: „Tönkreteszi a frizurámat, túl meleg, cipelni kell, hülyén nézek ki benne.” „Láthatatlannak kéne lennie” – ez is szerepelt a válaszok között, és lőn, ez lett a megoldás: egy légzsákos biciklisisak. A Hövding egy textilgallér, mely a nyakat öleli körül. Belül légzsák található, amely baleset esetén azonnal megtelik levegővel: mivel érzékeli a természetellenes mozdulatot, azonnal működésbe lendül, felfújódik és védi a fejet. A bukó 24 km/órás becsapódás esetén is megállja a helyét. Ez a high-tech védelem alig félkilós, de még ezt a súlyt sem lehet érzékelni. Bár néhány webshopban a termék még elérhető, az airbag bukósisak jövője a gyártó cég csődje miatt jelenleg bizonytalan.
Biciklis termékekkel állt elő a világszerte ismert luxusmárka, az LV is. A Louis Vuitton Craftsmen on wheels kollekciója a bringapóló hagyományát idézi, melyet először 1901-ben játszottak Angliában. Ez a sport most újra divatba jött, népszerű és trendi sportággá vált. A Louis Vuitton luxustermékei között megtalálható egy kerékpár külön pólóütőtartóval, bringapóló-ütőszett és az itthon gettóküllőnek nevezett vászon, amely az első kerék küllőit védi a labda és az ütők beakadásától. A termékcsalád promóciós videójának rendezője, Jonathan Leder tökéletes film noir jellegű videót készített a kampányhoz.
Maszkban Peking utcáin
Az ázsiai nagyvárosok lakói előszeretettel viselnek műtősmaszkot az utcán, a fiatalok divatot is csinálnak belőle, halálfejjel díszítve az eredetileg védő funkciót betöltő ruhadarabot. Mások, akik ebben is a minőséget keresik, és mindig a legdrágább márkák termékeit választják, Burberry- és Louis Vuitton-mintás maszkot viselnek. Matt Hope Pekingben élő művész és feltaláló most Peking igencsak szennyezett levegőjének megtisztítására keresett megoldást. Egyrészt a bicikliközlekedésre helyezte a hangsúlyt, a szennyezettség csökkentésére, másrészt egy légszűrő berendezést épített rá, amelynek segítségével már tiszta levegőt lehet belélegezni. A lélegző bicikli, vagyis a „breathing bike” úgy működik, hogy pedálozás közben elektromosság keletkezik, amely áram alatt tartja a szélgenerátort. A szennyezett levegő egy IKEA-szemetesen keresztül áramlik a benne lévő fémkürtbe, ahol pozitív töltetet kap, és megtapad az oldalán. A tiszta levegő ezután egy csövön át gázálarcon keresztül jut el a biciklizőig, akinek már csak a friss, tiszta levegő éri el a tüdejét.
Bicajra fel!
A brazil Santa Rita do Sapucaí börtönben a fegyencek csökkenthetik büntetésüket azzal, ha zöld energiát termelnek. A rögzített bicikliket elemekkel kötik össze, melyek kinetikus energiával állítanak elő elektromosságot. A feltöltött elemeket a városi lámpák világítására használják – egy napi tekerés elég energiát termel 6 izzó működésére, míg a rabok 16 órányi pedálozásért kapnak egy nap büntetéscsökkentést.
Úgy tűnik, leginkább a spanyolok kísérleteznek a biciklikkel, a Bicycle Caps egy véletlenül életre kelt üzleti vállalkozás, amely egy bicikli és egy varrógép közös történetén alapul. A biciklit ügyesen összekötötték a régimódi varrógéppel, így a működéshez szükséges energiát a biciklit tekerő ember termeli. A peSeta cég kirakatában működik ez a varrógép-bicikli mutáns, és divatos, mintás bicajos sapkákat és táskákat varrnak vele. Minden limitált szériás, hisz csupán 50 darabot gyártanak le egy-egy mintából.