"A minőségi énidőnek nagyobb szerepe van lelki egészségünk megőrzésében, mint gondolnánk! "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

Négyszemközt önmagunkkal

A minőségi énidőnek nagyobb szerepe van lelki egészségünk megőrzésében, mint gondolnánk!

Bár arról gyakran esik szó, hogy testi-lelki egészségünk megőrzéséhez figyelmet kell fordítanunk az olyan, életmódunkat érintő fontos tényezőknek, mint például a kiegyensúlyozott táplálkozás, a mozgás, vagy a megfelelő mennyiségű alvás, az énidő jelentőségéről legtöbbször megfeledkezünk, jótékony hatásait pedig figyelmen kívül hagyjuk.

 

A 21. századi ember napi teendőinek listája általában tele van feladatokkal, munkahelyi, családi vagy baráti kötelezettségekkel. A társadalom vélt vagy valós elvárásai miatt állandó rohanásban vagyunk, és a mindennapok zűrzavarában csak önmagunkra nem marad elég időnk. Úgy tűnik, a nőkre ez hatványozottan igaz. A Happify.com tudományos kutatások alapján készült 2015-ös infografikája szerint a férfiaknak egy héten átlagosan 28 óra jut kikapcsolódásra, a nőknek viszont csupán 25 órájuk marad feltöltődésre.

 

Az okokat elsősorban az állandó megfelelési kényszerünkben kell keresni, ami miatt minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy helytálljunk szerepeinkben: egyszerre legyünk profi szakemberek, jó szülők, megértő feleségek és gondos háziasszonyok. „Nőként úgy szocializálódtunk, hogy gondoskodók legyünk, és környezetünk igényeit időnként helyezzük a sajátunk elé. A probléma csak az, hogy amikor az odaadás túlzott mértékű lemondásba, önmagunk elhanyagolásába csap át, akkor szép lassan megjelennek rajtunk a stressz, a túlterheltség és a kiégés jelei, ami sem nekünk, sem a környezetünknek nem tesz jót” – mondta Cherilynn Veland chicagói pszichológus a Psychology Todaynek adott 2015-ös interjújában.

 

 

Mint kiderült, saját igényeink, hobbijaink mellőzése a párkapcsolatunkra sincsen jó hatással. A Michigani Egyetem egyik tanulmánya szerint az énidő hiánya gyakrabban vezet boldogtalan házassághoz, mint az ellaposodott szexuális élet.

 

Az énidő jelentősége


Boldogságunkhoz, lelki egyensúlyunk megtartásához az is elengedhetetlen tehát, hogy alkalomadtán figyeljünk a belső hangunkra, és kizárólag önmagunkkal, egyéni igényeinkkel foglalkozzunk. Ezt nevezzük manapság énidőnek, vagy más néven saját időnek, melynek lényege, hogy elmélyüljünk gondolatainkban, és olyan dolgokkal töltsük az időt, amelyek örömet szereznek a dolgos hétköznapok során.

 

Mindez magánéletünk és karrierünk szempontjából egyaránt hasznunkra válhat. A Happify.com infografikája szerint a minőségi énidő felfrissíti az agyat, segít ellazulni, javítja a munkateljesítményt és a koncentrációt, pozitív hatással van a kapcsolatokra, továbbá a mélyebb önismerethez és a gyorsabb problémamegoldáshoz is hozzájárul. 

 

Csak elhatározás kérdése


Felmerül azonban a kérdés: a hektikus életvitel mellett mégis miként találhatunk időt arra, hogy egy kicsit kilépjünk a mókuskerékből, és szorosabbra fűzzünk önmagunkkal a kapcsolatot?    

 

A minőségi énidő megteremtéséhez rendkívül fontos, hogy új szokásokat alakítsunk ki, és megkeressük azokat az értékes pillanatokat a napjainkban, amelyek alkalmat biztosítanak a feltöltődésre. Ha naponta csupán fél óra áll rendelkezésünkre, már azzal is sokat tehetünk fizikai és lelki egészségünkért.

 

Jó megoldás lehet például, ha reggelente a megszokottnál egy kicsit korábban kelünk fel, akkor, amikor családunk többi tagja még alszik. Ahelyett, hogy már ébredés után rögtön az aznapi teendőkön törnénk a fejünket, vagy kapkodva magunkra húznánk a ruhát, inkább igyunk meg egy bögre kávét, miközben kedvenc magazinjainkat lapozgatjuk, vagy tornázzunk egy kicsit, hogy felfrissítsük vérkeringésünket!

 

Persze nem csak reggel találhatunk alkalmat a feltöltődésre. Ha jó az idő, egy csendes, nyugodt parkban, kint a szabadban fogyaszthatjuk el az ebédünket, vagy munkánk végeztével vehetünk egy forró fürdőt néhány gyertya és egy jó könyv társaságában. Az alvás megkönnyítéséhez, az esti ellazuláshoz érdemes nyugtató, multitaskingtól mentes elfoglaltságokat végeznünk, mint az olvasás, a naplóírás, a körömfestés vagy a zenehallgatás.

 

Természetesen ez csupán néhány a számtalan ötlet közül, a lehetőségek szinte végtelenek: sportolhatunk, meditálhatunk, zenélhetünk, vagy akár barkácsolhatunk is! A lényeg, hogy olyan tevékenységet végezzünk, amely jó érzéssel tölt el, és amelynek segítségével újra önmagunkra lelhetünk! 

Póta Szilvia Póta Szilvia cikke 2017. december
címkék:
Egészség | Lélek | Stressz
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.